Zabezpečujú vzájomnú polohu pevných a otáčajúcich sa súčiastok a prenášajú zaťaženie hriadeľa na ostatné časti stroja. Medzi pohybujúcimi sa plochami hriadeľa a ložiska vzniká trenie.
Ložiská sú:
- klzné – medzi plochami je len tenká vrstva mazadla
- valivé – medzi pevnou a pohyblivou plochou sa odvaľujú vložené valivé telesá (guľky, valčeky, ihly…)
Výhody a nevýhody klzných a valivých ložísk:
Klzné ložiská
Výhody:
- sú lacné, najmä pre veľké priemery
- znesú nárazy a preťaženie
- ľahko sa montujú, demontujú a opravujú
- ak pracujú v oblasti tekutinového trenia, je ich opotrebenie nulové
- umožňujú presné uloženie hriadeľa
- majú pokojný a tichý chod
Nevýhody:
- pri rozbehu a dobehu vznikajú straty trením, menšia účinnosť
- väčšia spotreba mazadla
- pri nedostatočnom mazaní vzniká nebezpečenstvo zadretia
Valivé ložiská
Výhody:
- pomerne malé rozmery a hmotnosť
- použitia aj pri vysokých otáčkach
- vyžadujú nepatrnú obsluhu
- spotrebujú málo mazadla
- straty trením sú malé
Nevýhody:
- nie sú vhodné pre veľmi vysoké obvodové rýchlosti
- sú hlučné
- nemajú schopnosť tlmiť vibrácie
Klzné ložiská
Valivé ložiská
Guľkové ložiská poznáme:
- jednoradové guľkové ložisko
- jednoradové guľkové ložisko s kosouhlým stykom
- štvorbodové ložisko
- dvojradové guľkové ložisko s kosouhlým stykom
- dvojradové guľkové naklápacie ložisko (samonastaviteľné)
- jednosmerné axiálne guľkové ložisko
Valčekové ložiská poznáme:
- jednoradové valčekové ložisko
- ihlové ložisko
- kuželíkové ložisko
- dvojradové súdkové ložisko
- axiálne súdkové ložisko
Valivé ložiská oznáme:
- Guľkové
- Valčekové
- Ihlové
- Súdkové
- Kuželíkové