Zabezpečujú vzájomnú polohu pevných a otáčajúcich sa súčiastok a prenášajú zaťaženie hriadeľa na ostatné časti stroja. Medzi pohybujúcimi sa plochami hriadeľa a ložiska vzniká trenie.

Ložiská sú:

  • klzné – medzi plochami je len tenká vrstva mazadla
  • valivé – medzi pevnou a pohyblivou plochou sa odvaľujú vložené valivé telesá (guľky, valčeky, ihly…)

 

 

Výhody a nevýhody klzných a valivých ložísk:

Klzné ložiská

Výhody:

  1. sú lacné, najmä pre veľké priemery
  2. znesú nárazy a preťaženie
  3. ľahko sa montujú, demontujú a opravujú
  4. ak pracujú v oblasti tekutinového trenia, je ich opotrebenie nulové
  5. umožňujú presné uloženie hriadeľa
  6. majú pokojný a tichý chod

 

Nevýhody:

  1. pri rozbehu a dobehu vznikajú straty trením, menšia účinnosť
  2. väčšia spotreba mazadla
  3. pri nedostatočnom mazaní vzniká nebezpečenstvo zadretia

 

Valivé ložiská

Výhody:

  1. pomerne malé rozmery a hmotnosť
  2. použitia aj pri vysokých otáčkach
  3. vyžadujú nepatrnú obsluhu
  4. spotrebujú málo mazadla
  5. straty trením sú malé

 

Nevýhody:

  1. nie sú vhodné pre veľmi vysoké obvodové rýchlosti
  2. sú hlučné
  3. nemajú schopnosť tlmiť vibrácie

 

Klzné ložiská

Valivé ložiská
 
Guľkové ložiská poznáme:
- jednoradové guľkové ložisko
- jednoradové guľkové ložisko s kosouhlým stykom
- štvorbodové ložisko
- dvojradové guľkové ložisko s kosouhlým stykom
- dvojradové guľkové naklápacie ložisko (samonastaviteľné)
- jednosmerné axiálne guľkové ložisko
 
Valčekové ložiská poznáme:
- jednoradové valčekové ložisko
- ihlové ložisko
- kuželíkové ložisko
- dvojradové súdkové ložisko
- axiálne súdkové ložisko
 

 

Valivé ložiská oznáme:

  • Guľkové
  • Valčekové
  • Ihlové
  • Súdkové
  • Kuželíkové