Červenohnedá hrdza na železe a oceli je najobyčajnejšia forma korózie. Približne 20% každoročne vyrobeného železa sa použije na náhradné diely za súčasti zničené koróziou železa a ocele. Železo a oceľ sa však široko používajú bez ohľadu na rýchlosť tvorby hrdze, pretože sú relatívne lacné a majú veľkú pevnosť.
Hrdza
Korózia je samovoľné, postupné rozrušenie kovov, nekovových organických alebo anorganických materiálov (napr. horniny či plasty) vplyvom chemickej alebo elektrochemickej reakcie s okolitým prostredím. Môže prebiehať v atmosfére alebo iných plynoch, vo vode a iných kvapalinách, zeminách a rôznych chemických látkach, ktoré sú s materiálom v styku. Toto rozrušovanie sa môže prejavovať rozlične, od zmeny vzhľadu až po úplný rozpad celistvosti. Ide o znehodnocovanie materiálu, ktoré je spôsobené vzájomným chemickým alebo elektrochemickým pôsobením materiálu a prostredia. Výsledkom korózie je úbytok materiálu, čo má za následok zníženie pevnosti danej súčiastky a zhoršenie jej vlastností.
Definícia korózie
Korózia je fyzikálno – chemická reakcia medzi kovom a prostredím. Jej výsledkom je trvalá chemická zmena kovu, ktorý tým výrazne mení svoje chemické, fyzikálne i mechanické vlastnosti.
Rozdelenie korózie
Všeobecná korózia
-
napadá kovy, ktoré sa nedokážu v danom prostredí pasivovať
-
postup všeobecnej korózie sa dá vyčísliť hmotnostnými úbytkami
Nekoroduje však len železo
Sodík a draslík reagujú s vodou dosť búrlivo, preto musia byť uchovávané v oleji, aby sa nezničili vlhkosťou vzduchu. Striebro na čistom vzduchu príliš nekoroduje, ale zlúčeniny síry spôsobujú, že pri korózii sa pokryje čiernou vrstvou sulfidu strieborného. Keď je teda striebro matné alebo čierne treba ho vyleštiť. Napríklad zlato a platina si ponechávajú svoj lesk, pretože na nich atmosféra a znečisťujúce látky nepôsobia.
Keď korózia určitého materiálu spôsobuje problémy, možno niekedy použiť aj alternatívny materiál. Ak chceme napríklad zabrániť hrdzaveniu, použijeme mosadzné skrutky miesto oceľových, no nie vždy to vyhovuje. Niektoré armatúry na lodiach sa vyrábajú z nehrdzavejúcej ocele ( má vysokú pevnosť a je vysoko odolná voči hrdzaveniu ).