Služby internetu
1. Informačné služby
Získavanie informácií
pomocou www stránok Každá webová stránka je dokument a obsahuje informácie. Okrem toho časti textu fungujú ako hypertextové odkazy, ktoré nás "presmerujú" na ďalšiu stránku, s rozšírenými, ďalšími informáciami.
vyhľadávacie služby
– napr. GOOGLE (https://www.google.sk/), ALTAVISTA (https://www.altavista.com/), na Slovensku je to stránka DUNČO(https://www.dunco.sk). Umožňujú vyhľadávať webové stránky, obrázky, mapy atď.,
Umožňujú aj rozšírené vyhľadávanie:
2. Komunikačné služby
– umožňujú účastníkom si navzájom vymieňať informácie (obrazové, textové, zvukové).
Komunikácia môže byť:
Neinteraktívna
Interaktívna
Interaktívna komunikácia
Pri interaktívnej komunikácii užívatelia vymieňajú informácie (či už textové, grafické, zvukové alebo video) v reálnom čase, teda ON-LINE. Okamžite reagujú jeden na druhého. Užívatelia prostredníctvom Internetu môžu okamžite reagovať textovými správami, hlasovou komunikáciou, alebo cez tzv. videokonferencie. Na interaktívnu komunikáciu sa používajú špeciálne programy:
Talk
– umožňuje komunikovať dvom účastníkom internetu tak, že obrazovka sa rozdelí na dva časti. Jedna je na písanie a v druhej sa okamžite zobrazuje rozhovor. Používa sa málo, lebo túto službu už nahradili ďalšie výkonnejšie.
IRC – (Internet Realy Chat)
– je podobný ako TALK, ale umožňuje komunikovať súčasne viacerým užívateľom. Používatelia komunikujú v rôznych kanáloch podľa zamerania. Text, ktorý píšeme sa zobrazí u všetkých prihlásených. Chatovanie (četovanie) je pre mladých ľudí najobľúbenejšia činnosť na internete.
ICQ (I seek you)
– Je to silnejší nástroj na komunikáciu ako predchádzajúce dva programy. Tento program funguje na princípe klient – server. Ten, kto ho chce používať si musí nainštalovať klientsky program u seba na počítači a zaregistrovať sa na ICQ serveri. Každý užívateľ si vytvára zoznam svojich priateľov s prezývkami. Potom sa mu po prihlásení na ICQ zobrazuje, kto z jeho priateľov je prihlásený, kto nie je. Má možnosť s nimi ON LINE komunikovať, alebo im písať maily, posielať www stránky a pod. ICQ obsahuje v sebe aj poštového klienta, ftp klienta, www klienta, talk, finger ai.
videokonferenčné programy (prenos obrazu a zvuku)
– vzdialená interaktívna komunikácia medzi dvoma a viacerými účastníkmi. Podmienkou je multimediálny PC schopný pracovať so zvukom a obrazom.
Neinteraktívna komunikácia
Pri neinteraktívnej komunikácii užívatelia nemôžu okamžite reagovať. Teda informácie, ktoré sú vyslané jednou osobou sa k adresátovi dostanú po istom čase a ten na ne reaguje (ak reaguje) s istým časovým odstupom.
Za neinteraktívnu komunikáciu sa považuje SMS, odkazová schránka, e-mail, blog.
Elektronická pošta - e-mail
– komunikácia prebieha prostredníctvom správ, ktoré si používatelia posielajú. Elektronická pošta funguje na podobnom princípe ako klasická „kamenná pošta“. Na jednej strane je používateľ – poštový klient na strane druhej je "poštový úrad" – poštový server. Poštový server (poštový úrad) svojim zákazníkom ukladá prijatú poštu do poštových schránok. Používateľ elektronickej pošty musí mať na svojom počítači nainštalovaný program označovaný ako poštový klient. Poštovým klientom môže byť ľubovoľný dostupný program schopný prijímať a odosielať elektronické správy.
E-mailovú schránku môže poskytnúť prevádzkovateľ Internetu alebo si ju môžeme založiť sami na niektorom z verejných poštových serverov (www.zoznam.sk, www.post.sk, www.gmail.com, ....).
E-mailová adresa sa skladá z:
mena adresáta / zavináč / doména
napr.:
zastupcatv@slovanet.sk
Operácie, ktoré môžeme vykonávať s e-mailom:
zaslať a prijať správu, odpovedať, poslať doručenú správu inému užívateľovi, hromadne zasielanie správ, posielať a prijať súbor, vytvárať si adresár, vymazať, tlačiť,...
Blog
Blog vznikol spojením a skrátením dvoch slov,, a to "Web log“. Je to on-line internetový denník jednej konkrétnej osoby,, ktorý je určený aj pre ostatných ľudí.. Skladá sa z článkov,, ktoré autor blogu publikuje občasne.. Ku každému článku môže byť diskusia. V internetovo vyspelých krajinách dnes bloguje každý - od detí v školskom veku, cez študentov, vrcholných predstaviteľov významných firiem, až po obyčajných ľudí, užívateľov Internetu.. Blogujú, lebo svetu majú čo povedať, chcú to povedať a sú zvedaví, ako svet zareaguje.
3. Špeciálne služby
Sem patrí:
Elektronické bankovníctvo
Elektronické bankovníctvo je na Slovensku pomerne nový a efektívny spôsob komunikácie klienta so svojou bankou. Pod pojmom elektronické bankovníctvo sa skrýva široká paleta služieb, ktorá pomocou moderných technológií umožňuje uskutočniť najbežnejšie operácie ako sú napríklad: zistenie stavu účtu, jednotlivých pohybov na účte, zadanie platobných príkazov a taktiež objednávanie si niektorých služieb u banky. Všetky tieto služby môžeme vykonávať bez nutnosti návštevy pobočky banky, stačí ak o ich poskytovanie požiadame banku. V rámci elektronického bankovníctva banky v SR sú v súčasnosti poskytujú nasledujúce produkty elektronického bankovníctva:
Internet banking
Mobil banking
ePay
Mailbanking
Elektronické obchodovanie
Technicky patrí elektronické obchodovanie k forme priameho predaja. Elektronické obchodovanie sa využíva pre možnosť sprostredkovania a zabezpečenia služieb pre bežných spotrebiteľov a podnikateľskú sféru, ako aj pre ponuku priemyselných spotrebných predmetov cez webovské stránky na internete. Prakticky to znamená, že firma si zriadi domovskú webovskú stránku na internete, uvádza na nej informácie pre nadviazanie kontaktu a internet využíva aj na predaj svojho tovaru.
VÝHODY NAKUPOVANIA CEZ INTERNET
šetrí čas pri nakupovaní
mnohokrát sú ceny v internetových obchodoch nižšie ako v „kamenných“ obchodoch
nakupovanie z pohodlia od svojho počítača
možnosť rýchleho porovnania ceny s cenami v konkurenčných obchodoch
často dovoz zdarma až domov
v mnohých prípadoch možnosť vrátenia zakúpeného tovaru
E-learning
E-learning – (čítaj: i-lírning) je vzdelávanie prostredníctvom internetu. Elektronické vzdelávanie dokáže časovať potrebný prísun informácií na učenie na základe voľby študujúceho.
Je vhodný na výučbu a štúdium predmetov na stredných alebo vysokých školách,
môže slúžiť ako systém na vzdelávanie interných alebo externých pracovníkov firiem, príp. ako doplnok k štúdiu vo vzdelávacích organizáciách.
Študijné materiály sú prístupné prostredníctvom Internetu.
Výhody
možnosť študovať kdekoľvek, kde je pripojenie na Internet
možnosť študovať kedykoľvek
systém dodržiava efektívne prvky dištančného vzdelávania
hodnotenie štúdia pomocou elektronických testov
Dištančné vzdelávanie je taká forma vzdelávania, pri ktorej študujúci nie je povinný denne navštevovať vzdelávaciu inštitúciu a zúčastňovať sa výučby osobne, ale môže pohodlne študovať aj doma.
Základným princípom dištančného vzdelávania je pomôcť vzdelávať sa všetkým tým, ktorí sa vzdelávať chcú, ale z rozličných príčin nemôžu alebo nechcú študovať v riadnom dennom štúdiu, ktoré je časovo a miestne ohraničené.
Frekventant (študent) sa z najväčšej časti učí sám z vlastnej vôle, samozrejme s výdatnou podporou špeciálnych študijných materiálov a študijného podporného systému. Dištančný spôsob štúdia je vhodný aj pre staršie vekové skupiny a zároveň pre ľudí, ktorým najmä pracovné povinnosti nedovoľujú študovať v dennej, prípadne externej forme štúdia. Učebné materiály (učebnice, audiovizuálne pomôcky, rozhlasové a televízne programy, multimediálne zdroje, počítačová podpora) sú pripravované vybranými učiteľmi, pričom neoddeliteľnou súčasťou štúdia je aj systém podpory. Tento systém obsahuje rôzne návody, prostriedky samokontroly a kontroly priebehu štúdia, poradenské služby, individuálne a spoločné konzultácie.