Ventily

 

– sú vystavené vysokej teplote a preto musia byť zo žiaruvzdorných materiálov. Každý ventil má hlavu, driek a stopku. Na stopke býva kruhová obvodová drážka pre dvojdielne klinky zámky ventilu, ktoré zabezpečujú dodávku ventilovej pružiny. Hlava môže mať tvary:        

                                                                                                                      - tulipánový

                                                                                                                      - tanierový (rovný)

                                                                                                                      - vypuklý

a – tulipánový, b – tanierový,c – vypuklý, 1 – hlava ventilu, 2 – driek ventilu, 3 – pružina, 4 – kužeľová dvojdielna vložka

Oprava ventilov

Poruchy ventilov:

1.Netesnosti:

- karbón

- nalepené nečistoty

- zlé nastavenie

Oprava: - zabrusovanie

            - nastavenie

 2.Deformácia zdvíhatiek:

- vyrovnanie – dočasné

- výmena

 3.Opotrebované vodítka:

- ak sú vymeniteľné - vymeniť

- ak nie sú vymeniteľné – vystružiť, vypuzdriť

 4.Opotrebovanie funkčných plošiek váhadiel: opilovať alebo vymeniť 

 5.Vysoká hlučnosť:

- správne nastaviť vôle ventilov

- napnúť alebo vymeniť rozvodový mechanizmus (reťaz, rozvodové kolesá, napínacia skrutka)

 

Nastavenie ventilov

Nastavenie vôle robíme po demontáži veku hlavy ventilov. U nových typov sa vôľa nastavuje samostatne – hydraulicky. Vôľa sa kontroluje každých 5000 – 10 000 km.

Otáčame remenicou kľukového hriadeľa v smere otáčok motora. Ak je poradie zapaľovania jednotlivých valcov napr: 1-3-4-2 nastavujeme vôle ventilov medzi driekom a vahadlom takto:

Ventily

1.      Valca strihajú – 4 valec nastavujeme

3.      Valca strihajú – 2 valec nastavujeme

4.      Valca strihajú – 1 valec nastavujeme

2.      Valca strihajú – 3 valec nastavujeme

Správna vôľa je predpísaná výrobcom motora, väčšinou je 0,2 až 0,3 mm pri sacích ventilov, pri výfukových ventilov je väčšia.

 

Poradie zapaľovania u iných motorov. 

dvojvalec 1,2

trojvalec  1,3,2

štvorvalec 1,3,4,2; 1,2,4,3

     šesťvalec 1,5,3,6,2,4; 1,6,3,4,2,5

osemvalec 1,6,2,4,8,3,7,5

dvanásťvalec 1,12,9,4,5,8,11,2,3,10,7,6

(prvý valec pri motoroch pozdĺžnych je vpredu v smere jazdy, pri priečnych najďalej od spojky).