Ventily
– sú vystavené vysokej teplote a preto musia byť zo žiaruvzdorných materiálov. Každý ventil má hlavu, driek a stopku. Na stopke býva kruhová obvodová drážka pre dvojdielne klinky zámky ventilu, ktoré zabezpečujú dodávku ventilovej pružiny. Hlava môže mať tvary:
- tulipánový
- tanierový (rovný)
- vypuklý
a – tulipánový, b – tanierový,c – vypuklý, 1 – hlava ventilu, 2 – driek ventilu, 3 – pružina, 4 – kužeľová dvojdielna vložka
Oprava ventilov
Poruchy ventilov:
1.Netesnosti:
- karbón
- nalepené nečistoty
- zlé nastavenie
Oprava: - zabrusovanie
- nastavenie
2.Deformácia zdvíhatiek:
- vyrovnanie – dočasné
- výmena
3.Opotrebované vodítka:
- ak sú vymeniteľné - vymeniť
- ak nie sú vymeniteľné – vystružiť, vypuzdriť
4.Opotrebovanie funkčných plošiek váhadiel: opilovať alebo vymeniť
5.Vysoká hlučnosť:
- správne nastaviť vôle ventilov
- napnúť alebo vymeniť rozvodový mechanizmus (reťaz, rozvodové kolesá, napínacia skrutka)
Nastavenie ventilov
Nastavenie vôle robíme po demontáži veku hlavy ventilov. U nových typov sa vôľa nastavuje samostatne – hydraulicky. Vôľa sa kontroluje každých 5000 – 10 000 km.
Otáčame remenicou kľukového hriadeľa v smere otáčok motora. Ak je poradie zapaľovania jednotlivých valcov napr: 1-3-4-2 nastavujeme vôle ventilov medzi driekom a vahadlom takto:
Ventily
1. Valca strihajú – 4 valec nastavujeme
3. Valca strihajú – 2 valec nastavujeme
4. Valca strihajú – 1 valec nastavujeme
2. Valca strihajú – 3 valec nastavujeme
Správna vôľa je predpísaná výrobcom motora, väčšinou je 0,2 až 0,3 mm pri sacích ventilov, pri výfukových ventilov je väčšia.
Poradie zapaľovania u iných motorov.
dvojvalec 1,2
trojvalec 1,3,2
štvorvalec 1,3,4,2; 1,2,4,3
šesťvalec 1,5,3,6,2,4; 1,6,3,4,2,5
osemvalec 1,6,2,4,8,3,7,5
dvanásťvalec 1,12,9,4,5,8,11,2,3,10,7,6
(prvý valec pri motoroch pozdĺžnych je vpredu v smere jazdy, pri priečnych najďalej od spojky).