Valce a hlava valcov
Pri výmene bloku, alebo vložiek musíme motor čistiť, pri demontáži značiť vzájomnú polohu a rešpektovať pokyny výrobcu. Nesmieme zameniť piesty, v prípade potreby musíme upraviť stykové plochy. Vložky musia cez blok prečnievať a veľkosť prečnievania u zážihových motorov sa nastavuje (tesní) medenými krúžkami a u vznetových motorov gumovými krúžkami. Pri výmene vložiek výrobca dodáva aj krúžky a niekedy aj piestne čapy.
Pri prebrusovaní valcov (najviac 4x) valce prebrúsime (po kontrole rýh) honujeme a kontrolujeme priemer pasametrom (je to číselný odchylkomer s mechanickým prevodom). Meníme aj piestne krúžky po očistení piestov.
Kontrolujeme prečnievanie vložiek a kvalitu dosadacích plôch.
- vyrábajú sa zo sivej liatiny a sedlá pre ventily, vodítka sú vyrobené v hlave valca. Býva tam celá škála otvorov (sacie kanály, výfukové kanály, otvory pre sviečky, otvory pre chladiacu kvapalinu a olej...).
Zásady demontáže a postup:
- Demontáž robíme na vychladnutom motore
- Najskôr demontujeme veko motora
- Demontujeme pohon vačkového hriadeľa
- Odpojíme výfukové potrubie a ovládanie karburátora
- Pri uvoľňovaní skrutiek a matíc dodržujeme poradie a doťahujeme momentovým kľúčom