Váčkový hriadeľ

Vačkový hriadeľ je hriadeľ, na ktorom sú vytvorené vačky. Je to základná súčasť vačkového mechanizmu, používaného na transformáciu rotačného mechanizmu na priamočiarý vratný. Rotačný pohyb vykonáva hriadeľ, priamočiary vratný povrch vačky snímaný v ľubovoľnej pevnej rovine prechádzajúcej osou otáčania hriadeľa.

Vačkový hriadeľ sa používa napríklad pri ventilovom rozvode piestových spaľovacích motorov. Počet vačiek na hriadeli závisí v tomto prípade od:

  • počtu valcov v jednom rade motora
  • počtu ventilov na valec
  • riešenia ventilového rozvodu.

Napríklad 4-valcový motor s 2 ventilmi na valec a rozvodom OHV bude mať vačkový hriadeľa s 2x4 = 8 vačkami.

Vačkové hriadele moderných motorov môžu obsahovať aj ďalšie súčasti, napríklad vývažky alebo torzné tlmiče

Vačkový hriadeľ väčších motorov sa ukladá do ložísk väčšinou za každým valcom, aby bol jeho priehyb pod zaťažením minimálny. U 4-valového motora to znamená uloženie v piatich ložiskách.