Rozvody 

 

Podľa umiestnenia váčkového hriadeľa a ventilu sa delia na rozvody:

  1. s vačkovým hriadeľom v bloku motora:
    • F — s jedným ventilom na boku valca s druhým v hlave (zastaraná konštrukcia)
    • SV (side valve) — s ventilom na boku valca (zastaraná konštrukcia)
    • OHV (over head valve) — s ventilmi v hlave valca
  2. s vačkovým hriadeľom v hlave valcov:
    • OHC (over head camshaft) — s ventilmi aj vačkovým hriadeľom v hlave valca
    • DOHC alebo 2xOHC — s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valca


Konštrukcia kde je vačkový hriadeľ uložený v bloku motora, pri kľukovom hriadeli je typická pre staršie rozvody. Rozvody F sú zložité a pri rozvodoch SV sa veľmi ťažko vytvára spaľovací priestor s vhodnými vlastnosťami, preto sa v súčasnosti takmer nepoužívajú.

Konštrukcia s vačkovým hriadeľom uložený v hlave valcov je typická pre moderné motory.

 

          

 

Výmena pohonu rozvodu

Vôľa v pohone ovplyvňuje predstih a je povolená tolerancia kolísania predstihu pri chode naprázdno ` 5°. Ak vôľu neodstránime napnutím reťaze, meníme obyčajne reťaz aj kolesá: 

1.Sprístupniť.

2.Označiť vzájomnú polohu súčiastok.

3.Ak nemám napínanie, párovať kolesá (sú triedené A,B,C).

4.Rešpektovať pokyny výrobcu.

5.Pri doťahovaní použiť momentový kľúč.