Piesty

 

Piest je najnamáhanejšou súčiastkou motora, pretože zachytáva, prenáša a mení tlaky spálených plynov na dno piestu. Je dôležité poznať konštrukciu, materiál, označenie a montáž piestov.

 

1 – dno piesta, 2 – plášť piesta s drážkami pre piestne krúžky, 3 – prechod náliatku pre piestny čap do plášťa, 4 – otvor pre piestny čap, 5 – náliatok pre piestny čap

 

Nároky na piest

-          Zachytávať tlaky spalín

-          Vytlačovať spaliny z valca

-          Udržiavať v správnej polohe piestny čap a piestne krúžky Oddeľovať spaľovací priestor od priestoru kľukovej skrine

-          Odvádzať teplo do stien valcov motora a do oleja v kľukovej skrine

 

Označovanie piestov.

 

1-      značí zmysel otáčanie motora

2-      značka výrobcu

3-      rozmer piesta

4-      tolerančná trieda

5-      hmotnostná skupina

 

Montáž piestov.

Ku každému piestu sú pribalené krúžky, potrebné na fikáciu čapu. Staré, vymontované piestne krúžky sa nesmú viackrát použiť. Pri montáži treba sledovať :

-          rovnaké hmotnostné triedy všetkých piestov

-          správnosť natočenia piestov

-          vzájomné natočenie zámkov piestnych krúžkov o 180 º

-          plynulosť naklápania piestov p pri zasunutých piestnych čapov na ojnici

-          opatrné založenie poistných krúžkov čapov

-          opatrné založenie piestnych krúžkov do drážok bez odrenia stien piestov