Piesty
Piest je najnamáhanejšou súčiastkou motora, pretože zachytáva, prenáša a mení tlaky spálených plynov na dno piestu. Je dôležité poznať konštrukciu, materiál, označenie a montáž piestov.
1 – dno piesta, 2 – plášť piesta s drážkami pre piestne krúžky, 3 – prechod náliatku pre piestny čap do plášťa, 4 – otvor pre piestny čap, 5 – náliatok pre piestny čap
Nároky na piest
- Zachytávať tlaky spalín
- Vytlačovať spaliny z valca
- Udržiavať v správnej polohe piestny čap a piestne krúžky Oddeľovať spaľovací priestor od priestoru kľukovej skrine
- Odvádzať teplo do stien valcov motora a do oleja v kľukovej skrine
Označovanie piestov.
1- značí zmysel otáčanie motora
2- značka výrobcu
3- rozmer piesta
4- tolerančná trieda
5- hmotnostná skupina
Montáž piestov.
Ku každému piestu sú pribalené krúžky, potrebné na fikáciu čapu. Staré, vymontované piestne krúžky sa nesmú viackrát použiť. Pri montáži treba sledovať :
- rovnaké hmotnostné triedy všetkých piestov
- správnosť natočenia piestov
- vzájomné natočenie zámkov piestnych krúžkov o 180 º
- plynulosť naklápania piestov p pri zasunutých piestnych čapov na ojnici
- opatrné založenie poistných krúžkov čapov
- opatrné založenie piestnych krúžkov do drážok bez odrenia stien piestov