Spojky

Spojky sú strojové časti, ktoré:  1) umožňujú spojenie 2 súosých  hriadeľov

                                                   2) umožňujú spojenie 2 mierne súosých  hriadeľov

                                                   3) umožňuje prenos krútiaceho momentu, alebo prerušovanie prenosu

                                                   4) umožňuje dilatáciu hriadeľov, alebo tlmia nárazy pri rozbehu.

Animácia spojky www.youtube.com/watch?v=s6b9We6mp4E&feature=related

Poruchy spojok

1.Ľahké poruchy: Veľký mŕtvy chod pedála – nastaviť záber

                                Spojka zaberá na začiatku alebo na konci – nastaviť záber

2.Poruchy väčšieho rozsahu:

 Spojka nevypína  

    - poškodené ovládanie 

    - únik kvapaliny

 Spojka zaberá trhavo: 

    - prasknuté obloženie

    - prasknutá pružina

    - zle nastavené vypínacie páčky

Spojka prešmykuje:

    - malý prítlak pružín

    - olej medzi trecími plochami

    - nadmerné opotrebenie

 

Najčastejšie poruchy spojky:

   - spojka nevypína
   - spojka preklzuje
   - spojka trhá
   - spojka je hlučná

 


Príčiny porúch:

  -  ak spojka nevypína môžu byť príčinou dve poruchy

   - veľký mŕtvy chod spojkového pedála
    poškodenie niektorej časti ovládacieho mechanizmu

   - ak spojka preklzáva (aj vtedy keď je dobre nastavená) príčiny tejto poruchy môžu byť

   - spojkové obloženie je opotrebené na úroveň nitov alebo na úroveň spojkového kotúča pri lepenom obložení
    obloženie je zaolejované
    -prítlačné pružiny boli prehriate nesprávnym používaním

    -ak spojka zaberá prudko alebo trhavo príčinami porúch môžu byť

    -zlé obloženie, zaolejované obloženie, prehriate pružiny
    -vypínacie páčky sú nastavené nerovnomerne
    -prasknutá pružina prítlačného kotúča, samotný kotúč, zlé obloženie

    ak je spojka hlučná príčinou porúch môžu byť

-    vodiace ložisko ak je hluk pri vypnutej spojke
 -   torzné tlmiče sú opotrebené
  -  výtlačné ložisko je hlučné alebo výstredne dosadá na centrálnu pružinu

 

Navrhnuté spôsoby odstránenia porúch:

 Ak spojka nevypína a má veľký mŕtvy chod musíme ju nastaviť. Vôľa pri výtlačnom ložisku má byť 2 – 4 mm, na spojkovom pedáli maximálne 7 mm. Ak je poškodená niektorá časť ovládacieho mechanizmu treba ho vymeniť (neopravuje sa).

Odstránenie preklzu spojky možno uskutočniť výmenou opotrebeného obloženia za nové, odmastením zaolejovaného obloženia , najskôr však treba odstrániť príčinu zaolejovania. Prehriate pružiny možno iba vymeniť, nedoporučuje sa ich podkladať podložkami.

Ak spojka zaberá trhavo treba posuvným meradlom premerať nastavenie páčok ak sú väčšie rozdiely ako 0,5 mm znova ich nastaviť.

Ak je spojka hlučná a príčinou je zlé vodiace ložisko musíme ho vymeniť, ak sú opotrebené torzné tlmiče treba ich vymeniť, ak výtlačné ložisko treba ho vymeniť.

 

Operácie, z kt. pozostáva údržba spojky:

    z kontroly
    zo samotného nastavenia

Pred kontrolou funkčnosti je potrebné počas skúšobnej jazdy niekoľkokrát preradiť aby sa spojka zahriala na prevádzkovú teplotu. Spojka sa nesmie zahrievať preklzovaním.

Kontrola preklzu pri rozbiehaní:

    pri stojacom aute zaraďte jednotku
    otáčky motora zvýšte na dvojnásobok voľnobežných otáčok
    zároveň rýchlo pustite spojku

Reakcia

    auto musí jemne a plynule zrýchliť ak nie spojka preklzuje

Kontrola preklzu pri zatiahnutej ručnej brzde:

    zošliapnite spojkový pedál a zaraďte najvyšší rýchlostný stupeň
    otáčky motora zvýšte na otáčky maximálneho krútiaceho momentu (zistiť v technickom preukaze)
    spojku rýchlo pustite a zároveň dajte plný plyn

 

Reakcia

    motor musí byť priškrtený. Ak spojka preklzuje zvýšia sa otáčky, spojka nie je schopná prenášať celý krútiaci moment

Kontrola vypínania:

    zošliapnite pedál spojky
    počkajte 3-4 s
    zaraďte rýchlosť a počúvajte hluk

Reakcia

    nesmie byť počuť žiadne zvuky, ak áno vypínací mechanizmus je zlý

Iný spôsob kontroly vypínania:

    zdvihnúť hnaciu nápravu
    zošliapnuť spojku a zaradiť rýchlosť

Reakcia

    hnacie kolesá sa nesmú otáčať

 

 

Opravy spojok

- Pri opravách spojok najčastejšie:

1.Vymieňame lamelu alebo obloženie: 

- demontovať prevodovku alebo motor

- demontovať štít spojky (pred demontážou označiť polohu - motor sa vyvažuje so spojkou)

- demontovať staré obloženie z demontovanej lamely

- prinitovať nové obloženie

- kontrolovať hádzanie lamely (max. 0,5 mm)

- do otvoru zotrvačníka vsunúť strediaci tŕň, naň nasunúť lamelu

- skontrolovať stav ložísk, premazať aj ložiská kľukového hriadeľa  a pred montážou lamely odmastiť stykové plochy

- kontrola stavu vypínacích páčok

- nasunúť na strediaci tŕň štít v požadovanej polohe a upevniť

- vybrať strediaci tŕň a namontovať prevodovku

- nastaviť vôľu ovládacej páky a vysúvacieho ložiska

Pozn. Vždy rešpektovať pokyny výrobcu

2.Nastavenie vôlí - podľa pokynov výrobcu.