Spojky
Spojky sú strojové časti, ktoré: 1) umožňujú spojenie 2 súosých hriadeľov
2) umožňujú spojenie 2 mierne súosých hriadeľov
3) umožňuje prenos krútiaceho momentu, alebo prerušovanie prenosu
4) umožňuje dilatáciu hriadeľov, alebo tlmia nárazy pri rozbehu.
Animácia spojky www.youtube.com/watch?v=s6b9We6mp4E&feature=related
Poruchy spojok
1.Ľahké poruchy: Veľký mŕtvy chod pedála – nastaviť záber
Spojka zaberá na začiatku alebo na konci – nastaviť záber
2.Poruchy väčšieho rozsahu:
Spojka nevypína
- poškodené ovládanie
- únik kvapaliny
Spojka zaberá trhavo:
- prasknuté obloženie
- prasknutá pružina
- zle nastavené vypínacie páčky
Spojka prešmykuje:
- malý prítlak pružín
- olej medzi trecími plochami
- nadmerné opotrebenie
Najčastejšie poruchy spojky:
- spojka nevypína
- spojka preklzuje
- spojka trhá
- spojka je hlučná
Príčiny porúch:
- ak spojka nevypína môžu byť príčinou dve poruchy
- veľký mŕtvy chod spojkového pedála
poškodenie niektorej časti ovládacieho mechanizmu
- ak spojka preklzáva (aj vtedy keď je dobre nastavená) príčiny tejto poruchy môžu byť
- spojkové obloženie je opotrebené na úroveň nitov alebo na úroveň spojkového kotúča pri lepenom obložení
obloženie je zaolejované
-prítlačné pružiny boli prehriate nesprávnym používaním
-ak spojka zaberá prudko alebo trhavo príčinami porúch môžu byť
-zlé obloženie, zaolejované obloženie, prehriate pružiny
-vypínacie páčky sú nastavené nerovnomerne
-prasknutá pružina prítlačného kotúča, samotný kotúč, zlé obloženie
ak je spojka hlučná príčinou porúch môžu byť
- vodiace ložisko ak je hluk pri vypnutej spojke
- torzné tlmiče sú opotrebené
- výtlačné ložisko je hlučné alebo výstredne dosadá na centrálnu pružinu
Navrhnuté spôsoby odstránenia porúch:
Ak spojka nevypína a má veľký mŕtvy chod musíme ju nastaviť. Vôľa pri výtlačnom ložisku má byť 2 – 4 mm, na spojkovom pedáli maximálne 7 mm. Ak je poškodená niektorá časť ovládacieho mechanizmu treba ho vymeniť (neopravuje sa).
Odstránenie preklzu spojky možno uskutočniť výmenou opotrebeného obloženia za nové, odmastením zaolejovaného obloženia , najskôr však treba odstrániť príčinu zaolejovania. Prehriate pružiny možno iba vymeniť, nedoporučuje sa ich podkladať podložkami.
Ak spojka zaberá trhavo treba posuvným meradlom premerať nastavenie páčok ak sú väčšie rozdiely ako 0,5 mm znova ich nastaviť.
Ak je spojka hlučná a príčinou je zlé vodiace ložisko musíme ho vymeniť, ak sú opotrebené torzné tlmiče treba ich vymeniť, ak výtlačné ložisko treba ho vymeniť.
Operácie, z kt. pozostáva údržba spojky:
z kontroly
zo samotného nastavenia
Pred kontrolou funkčnosti je potrebné počas skúšobnej jazdy niekoľkokrát preradiť aby sa spojka zahriala na prevádzkovú teplotu. Spojka sa nesmie zahrievať preklzovaním.
Kontrola preklzu pri rozbiehaní:
pri stojacom aute zaraďte jednotku
otáčky motora zvýšte na dvojnásobok voľnobežných otáčok
zároveň rýchlo pustite spojku
Reakcia
auto musí jemne a plynule zrýchliť ak nie spojka preklzuje
Kontrola preklzu pri zatiahnutej ručnej brzde:
zošliapnite spojkový pedál a zaraďte najvyšší rýchlostný stupeň
otáčky motora zvýšte na otáčky maximálneho krútiaceho momentu (zistiť v technickom preukaze)
spojku rýchlo pustite a zároveň dajte plný plyn
Reakcia
motor musí byť priškrtený. Ak spojka preklzuje zvýšia sa otáčky, spojka nie je schopná prenášať celý krútiaci moment
Kontrola vypínania:
zošliapnite pedál spojky
počkajte 3-4 s
zaraďte rýchlosť a počúvajte hluk
Reakcia
nesmie byť počuť žiadne zvuky, ak áno vypínací mechanizmus je zlý
Iný spôsob kontroly vypínania:
zdvihnúť hnaciu nápravu
zošliapnuť spojku a zaradiť rýchlosť
Reakcia
hnacie kolesá sa nesmú otáčať
Opravy spojok
- Pri opravách spojok najčastejšie:
1.Vymieňame lamelu alebo obloženie:
- demontovať prevodovku alebo motor
- demontovať štít spojky (pred demontážou označiť polohu - motor sa vyvažuje so spojkou)
- demontovať staré obloženie z demontovanej lamely
- prinitovať nové obloženie
- kontrolovať hádzanie lamely (max. 0,5 mm)
- do otvoru zotrvačníka vsunúť strediaci tŕň, naň nasunúť lamelu
- skontrolovať stav ložísk, premazať aj ložiská kľukového hriadeľa a pred montážou lamely odmastiť stykové plochy
- kontrola stavu vypínacích páčok
- nasunúť na strediaci tŕň štít v požadovanej polohe a upevniť
- vybrať strediaci tŕň a namontovať prevodovku
- nastaviť vôľu ovládacej páky a vysúvacieho ložiska
Pozn. Vždy rešpektovať pokyny výrobcu
2.Nastavenie vôlí - podľa pokynov výrobcu.