Prevodovky

Prevodovka má za úlohu meniť veľkosť a smer krútiaceho momentu motoru.

Poznáme:

 1.Mechanické

 2.Planétové

 3.Samočinné - automatické

Prevodovky sa skladajú z:    1.Skrine s vekom

2.Hriadeľov (hnací, hnaný, predlohový)

3.Ozubených kolies

4.Synchronizačných spojok

5.Ložísk

6.Radiaceho, zasúvacieho a zabezpečovacieho mechanizmu

 

 Animácia 1: https://www.youtube.com/watch?v=Q13feIOhzpE

                                              Animácia 2: https://www.youtube.com/watch?v=XunM7yUC06M&feature=related

 

Poruchy prevodoviek

1.Vyskakovanie zaradenej rýchlosti:

    - uvoľnenie, opotrebenie, alebo deformácia zasúvacieho mechanizmu

    - únava alebo poškodenie poisťovacích pružín

    - porucha synchronizačnej spojky

    - opotrebenie ozubenia

    - skríženie prevodovky

    - zväčšenie axiálnych síl v ozubení

2.Obtiažne radenie: 

- závada v synchronizácii

- závada v radiacom a zasúvacom mechanizme

3.Netesnosť prevodovky:

- poškodenie tesnenia

- zostárnutie tesnenia

- uvoľnenie spoja

4.Poškodenie skrine (prerazenie)

5.Náraz na tvrdý predmet:

- zadretie prevodovky

- nedostatok oleja

6.Zvýšená hlučnosť:

- nadmerné opotrebenie ložísk a ozubenia

7.Nadmerné opotrebenie synchronizačných spojok:  

- doba prevádzky

- necitlivé radenie

8.Nedostatočná synchronizácia: 

- hustý olej

- prasknutie pružín synchronizačnej objímky

- opotrebenie drážok spojky

9.Poškodenie drážok hriadeľov alebo zubov:

- preťažovanie prevodovky

Uvedeným chybám predchádzame : 

 - správnym mazaním

 - nepreťažovaním prevodovky

 - zaobchádzaním s prevodovkou

 

Opravy prevodoviek

- Rešpektovať pokyny výrobcu

- Demontovať prevodovku z automobilu

- Podľa pokynov výrobcu vymedziť vôle a kontrolovať nastavenie synchronizačných spojok a zasúvacích vidlíc

- Vizuálne skontrolovať opotrebenie

- Je možná renovácia súčiastok naváraním čapov, pokovovaním (následné prebrúsenie)

- Pri výmene oleja používame predpísaný prevodový olej

- Po oprave prevodovku zabiehame (elektromotor)