Prevodovky
Prevodovka má za úlohu meniť veľkosť a smer krútiaceho momentu motoru.
Poznáme:
1.Mechanické
2.Planétové
3.Samočinné - automatické
Prevodovky sa skladajú z: 1.Skrine s vekom
2.Hriadeľov (hnací, hnaný, predlohový)
3.Ozubených kolies
4.Synchronizačných spojok
5.Ložísk
6.Radiaceho, zasúvacieho a zabezpečovacieho mechanizmu
Animácia 1: https://www.youtube.com/watch?v=Q13feIOhzpE
Animácia 2: https://www.youtube.com/watch?v=XunM7yUC06M&feature=related
Poruchy prevodoviek
1.Vyskakovanie zaradenej rýchlosti:
- uvoľnenie, opotrebenie, alebo deformácia zasúvacieho mechanizmu
- únava alebo poškodenie poisťovacích pružín
- porucha synchronizačnej spojky
- opotrebenie ozubenia
- skríženie prevodovky
- zväčšenie axiálnych síl v ozubení
2.Obtiažne radenie:
- závada v synchronizácii
- závada v radiacom a zasúvacom mechanizme
3.Netesnosť prevodovky:
- poškodenie tesnenia
- zostárnutie tesnenia
- uvoľnenie spoja
4.Poškodenie skrine (prerazenie)
5.Náraz na tvrdý predmet:
- zadretie prevodovky
- nedostatok oleja
6.Zvýšená hlučnosť:
- nadmerné opotrebenie ložísk a ozubenia
7.Nadmerné opotrebenie synchronizačných spojok:
- doba prevádzky
- necitlivé radenie
8.Nedostatočná synchronizácia:
- hustý olej
- prasknutie pružín synchronizačnej objímky
- opotrebenie drážok spojky
9.Poškodenie drážok hriadeľov alebo zubov:
- preťažovanie prevodovky
Uvedeným chybám predchádzame :
- správnym mazaním
- nepreťažovaním prevodovky
- zaobchádzaním s prevodovkou
Opravy prevodoviek
- Rešpektovať pokyny výrobcu
- Demontovať prevodovku z automobilu
- Podľa pokynov výrobcu vymedziť vôle a kontrolovať nastavenie synchronizačných spojok a zasúvacích vidlíc
- Vizuálne skontrolovať opotrebenie
- Je možná renovácia súčiastok naváraním čapov, pokovovaním (následné prebrúsenie)
- Pri výmene oleja používame predpísaný prevodový olej
- Po oprave prevodovku zabiehame (elektromotor)