Geometria kolies

 

 

Geometria riadenia a kolies
má vplyv na dokonalé ovládanie vozidlá
je to súbor konštrukčných prvkov prednej riadiacej nápravy
základnou požiadavkou správnej geometrie je, aby sa kolesá odvaľovali  a nie šmýkali

Príznakmi nesprávnej geometrie je:
opotrebovanie pneumatík
zlá ovládateľnosť
nestabilita riadenia
kmitanie časti riadenia
nevracanie sa kolies do priameho smeru

 

Postup pri meraní geometrie riadenia a kolies

 

-zistiť potrebné prvky geometrie riadenia
-skontrolovať mechanické opotrebovanie súčiastok riadenia
-skontrolovať opotrebovanie pneumatík, ich nahustenie
-zmerať axiálnu a radiálnu hádzavosť kolies
- diagnostické prístroje pripojiť podľa pokynov výrobcu

Po príprave vozidlá ďalej postupujeme:

-otočné plošiny nastavíme tak, aby kolesá vozidla po nabehnutí na plošiny

stáli približne v ich strede

-po nastavení na plošinách sa vozidlo ručne rozhýbe, aby sa pohyblivé dielce

vzájomne ustanovili

-po nastavení vozidla sa už žiadne z kolies nesmie zdvíhať zdvihákom

-projektory upevňované na kolesá sa musia vycentrovať
-kontrolované vozidlo sa musí zabrzdiť
 

Meranie zbiehavosti a rozbiehavosti kolies

- správna zbiehavosť prispieva  k stabilite v priamom smere a k vymedzeniu

   vôle v riadení

-zbiehavosť alebo rozbiehavosť závisí od druhu hnacej nápravy vozidla
- pri pohone zadných kolies majú predné kolesá sklon k rozbiehavosti, a preto

 sa musia nastaviť zbiehavo

-väčšina výrobcov udáva zbiehavosť v mm
- na meranie sa používajú opticko – mechanické prístroje
- niektoré prístroje využívajú teleskopické tyče s milimetrovými stupnicami, kde

jedna tyč je umiestnená na podlahe pred nápravou, druhá za nápravou

 

Meranie uhla príklonu a záklonu otočného čapu

 Príklon otočného čapu je uhol, o ktorý je otočný čap priklonený na pozdĺžnu os

  vozidla v zvislej rovine

Záklon otočného čapu je uhol, o ktorý je otočný čap zaklonený v smere jazdy

 t.j. od priečnej zvislej roviny automobilu

Obidva uhly  prispievajú:

a/ k stabilite jazdy

b/ k zmenšeniu potrebnej ovládacej sily na vozidlo

-v bežných vozidlách bývajú uhly kladné
 na meranie sa používajú opticko – mechanické prístroje