Spojky – účel, druhy, popis konštrukcie

 
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

    prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

 - prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
 -   umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
 -   prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
 -  tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  - ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením


Viac tu: https://lubomir-mazur.webnode.sk/automobily/a2-rocnik/prevodovy-mechanizmus/spojky/
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

    prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

 - prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
 -   umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
 -   prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
 -  tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  - ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením


Viac tu: https://lubomir-mazur.webnode.sk/automobily/a2-rocnik/prevodovy-mechanizmus/spojky/

Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

    prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

 - prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
 -   umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
 -   prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
 -  tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  - ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením

 

Podľa spôsobu spojenia:

a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo

b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov

           

Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):

    -spojkový kotúč (lamela)
    -prítlačný kotúč
    -zotrvačník
    -spojkové obloženie
    -prítlačné pružiny
    -vypínací mechanizmus

 

https://www.youtube.com/watch?v=b7s0LWlhM4g

Podľa spôsobu spojenia:

a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo

b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov

           

Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):

    -spojkový kotúč (lamela)
    -prítlačný kotúč
    -zotrvačník
    -spojkové obloženie
    -prítlačné pružiny
    -vypínací mechanizmus

Viac tu: https://lubomir-mazur.webnode.sk/automobily/a2-rocnik/prevodovy-mechanizmus/spojky/