Spojky – účel, druhy, popis konštrukcie
prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Viac tu: https://lubomir-mazur.webnode.sk/automobily/a2-rocnik/prevodovy-mechanizmus/spojky/
prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Viac tu: https://lubomir-mazur.webnode.sk/automobily/a2-rocnik/prevodovy-mechanizmus/spojky/
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou. Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu
prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Podľa spôsobu spojenia:
a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo
b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov
Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):
-spojkový kotúč (lamela)
-prítlačný kotúč
-zotrvačník
-spojkové obloženie
-prítlačné pružiny
-vypínací mechanizmus
https://www.youtube.com/watch?v=b7s0LWlhM4g
a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo
b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov
Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):
-spojkový kotúč (lamela)
-prítlačný kotúč
-zotrvačník
-spojkové obloženie
-prítlačné pružiny
-vypínací mechanizmus
Viac tu: https://lubomir-mazur.webnode.sk/automobily/a2-rocnik/prevodovy-mechanizmus/spojky/