Vstrekovacie systémy benzínu

 

porovnanie karburátorových motorov s motormi so

vstrekovacími systémami

Karburátory:

- pripravujú vhodnú zmes

- sacie potrubie nesmíe mať hrany

- nerovnomerné plnenie valcov (krajné viac naplnené, stredné málo – detonačné spaľovanie –   strieka-

  nie benzínu

- oneskorená reakcia, lebo palivo sa vsáva podtlakom

- zmena zmiešavacieho pomeru v závislosti od režimu jazdy

- priblémy s použitím katalyzátorov s lamda sondou.

 

 

Vstrekovacie systémy:

- možno používať trojcestný riadený katalyzátor so spätnou väzbou cez lamda sondu

- udržiavanie konštantného zmiešavacieho pomeru okamžitou zmenou dávky paliva podľa režimu   

   jazdy a zloženia výfukových plynov

- optimalizácia dávky paliva nielen v závislosti od podtlaku, ale aj v závislosti od zaťaženia a otáčok

   motora

- meranie množstva vzduchu

- možnosť zvyšovania zmiešavacie pomeru (1: 50)

- hospodárne využitie paliva – zníženie spotreby pri rovnakom výkone

- riadenie zapaľovania od valcov zlepšilo spaľovanie zmesi v motore

 

 

vývoj vstrekovania

 

  1. Priame vstrekovanie:
    • hlavne nafty
    • u lietadiel
    • drahé materiály, lebo sa vstrekuje do horúceho prostredia
    • priamo do valca
    • tvrdý chod motora
    • dobré premiešanie zmesi
  2. Nepriame vstrekovanie:
    • vstrek do sacieho potrubia, alebo pred nasávací ventil., u nafty do komôrok
    • lacné vstrekovače

 

Môže byť:

 Kontinuálne – striek stále, aj keď sú ventily zavreté

 Časované – množstvo paliva sa určuje dĺžkou otvorenia vstrekovacieho ventilu


 

Viacbodové časované (preruśované) vstrekovanie ďalej delíme na:

  1. Simultálne       - vstrek je naraz vo všetkých valcoch

- v štvortakte je vstrek za každou otáčkou kľukového hriadeľa, ale polovičná dávka

  1. Sekvenčné      - každý vstrekovací ventil je ovládaný samostatne, vstrekovanie je len počas

sania. Riadiaca jednotka (RJ) je drahšia. Nestačí len snímač otáčok kľukového

hriadeľa, ale musí byť aj snímač otáčok vačkového hriadeľa.

      3)    Skupinové    - dva valce simultálne a 2 sekvenčne

 

Podľa riadenia poznáme systémy::

  1. Jetronic (Džetronik) – dve riadiace jednotky, lebo riadenie zapaľovania je oddelené od riadenia vstrekovania
  2. Motronic (Motronik) – jedna riadiaca jednotka riadi zapaľovanie aj vstrekovanie

 

Podľa spôsobu ovládania môže byť:

  1. Ovládané mechanicky –  K – Jetronic
  2. Mechanicko – elektronicky -  KE – Jetronic
  3. Elektronicky  -   L – Jetronic, motronic

 

 

 

                                     

 – Viacbodové vstrekovanie:                      – Jednobodové vstrekovanie(centrálne-mono)

                 1 – palivo, 2 – vzduch, 3 – škrtiaca                         1 – palivo, 2 – vzduch, 3 – škrtiaca klapka,

                 klapka, 4 – nasávacie potrubie,                    4 – nasávacie potrubie, 5 – vstrekovací           5 – vstrekovacie ventily, 6 – motor                      ventil, 6 – motor