Má dve základné skupiny: 1) Nízkotlakový okruh – sústava dopravy a čistenia paliva:
palivová nádrž
potrubie
palivové čerpadlo
čistič paliva
2) Vysokotlaková časť:
vstrekovacie čerpadlo
vysokotlakové potrubie
vstrekovacie dýzy
Vznetové motory ako palivo používajú viacatómové ťažko odpariteľné uhľovodíky – nafta.
spaľovacie priestory
- palivo sa horšie odparuje, preto musí byť lepšie rozprášenie vyšším tlakom
- tvar priestoru ovplyvňuje prúdenie a tým aj tvorbu zmesi
Poznáme: 1) Motory s priamym vstrekom -tvrdý chod
-vysoká hlučnosť
1,1 polguľový priestor – viackvapalinové motory
1,2 miskový priestor – veľké priemery piesta
1,3 prstencový – rýchlobežné motory
1,4 guľový priestor – rýchlobežné motory, malá hlučnosť
S nepriamym vstrekom – komôrkové spaľovacie priestory – palivo sa vstrekuje do
komôrky, kde z neho časť zhorí, stúpne tlak a ostatné palivo sa tlakom vytlačí do
paľovacieho priestoru, kde zhorí. Ventily majú rozvod OHV alebo OHC.
Výhody priameho vstreku: 1) nižšia spotreba
2) jednoduchšia konštrukcia hlavy valca
3) ľahšie spúšťanie teplého motora
Nevýhody priameho vstreku: 1) väčšie tlaky, namáhanie a tvrdosť chodu
2) menší efektívny tlak – viac vzduchu
3) väčšie nároky na vstrekovanie, vyššie tlaky
4) väčšia kvalita paliva
Výhody nepriameho vstreku: 1) lepšie využitie vzduchu – vyššie efektívne tlaky
2) mäkký chod
3) účinnejšie spaľovanie vysokootáčkového motora
Nevýhody nepriameho vstreku: 1) zložitejšia výroba hlavy
2) horší studený štart - žhavenie
3) vyššia spotreba paliva
Mechanická účinnosť: zážihový motor 20 – 30 %
vznetový motor 30 – 45 %