Má dve základné skupiny:      1) Nízkotlakový okruh – sústava dopravy a čistenia paliva:

                                               palivová nádrž

                                               potrubie

                                                palivové čerpadlo

                                                čistič paliva

 

                                               2) Vysokotlaková časť:    

                                                      vstrekovacie čerpadlo

                                                      vysokotlakové potrubie

                                                       vstrekovacie dýzy

 

Vznetové motory ako palivo používajú viacatómové ťažko odpariteľné uhľovodíky – nafta.

 

spaľovacie priestory

- palivo sa horšie odparuje, preto musí byť lepšie rozprášenie vyšším tlakom

- tvar priestoru ovplyvňuje prúdenie a tým aj tvorbu zmesi

 

Poznáme:        1) Motory s priamym vstrekom          -tvrdý chod

                                                                       -vysoká hlučnosť

                        1,1 polguľový priestor – viackvapalinové motory

                        1,2 miskový priestor – veľké priemery piesta

                        1,3 prstencový – rýchlobežné motory

                        1,4 guľový priestor – rýchlobežné motory, malá hlučnosť

 

 

 

S nepriamym vstrekom – komôrkové spaľovacie priestory – palivo sa vstrekuje do

komôrky, kde z neho časť zhorí, stúpne tlak a ostatné palivo sa tlakom vytlačí do

paľovacieho priestoru, kde zhorí. Ventily majú rozvod OHV alebo OHC.

 

Výhody priameho vstreku:     1) nižšia spotreba

                                               2) jednoduchšia konštrukcia hlavy valca

                                               3) ľahšie spúšťanie teplého motora

 

Nevýhody priameho vstreku: 1) väčšie tlaky, namáhanie a tvrdosť chodu

                                               2) menší efektívny tlak – viac vzduchu

                                               3) väčšie nároky na vstrekovanie, vyššie tlaky

                                               4) väčšia kvalita paliva

 

Výhody nepriameho vstreku: 1) lepšie využitie vzduchu – vyššie efektívne tlaky

                                               2) mäkký chod

                                               3) účinnejšie spaľovanie vysokootáčkového motora

 

Nevýhody nepriameho vstreku:         1) zložitejšia výroba hlavy

                                               2) horší studený štart - žhavenie

                                               3) vyššia spotreba paliva

 

Mechanická účinnosť: zážihový motor 20 – 30 %

                                   vznetový motor 30 – 45 %