Porovnanie zážihových a vznetových motorov
Pracovný cyklus zážihového motora
kompresný pomer | tlak na konci kompresie | teplota na konci kompresie | tlak na konci spaľovania | teplota na konci spaľovania | tlak na konci expanzie | teplota na konci expanzie |
7 až 10,5 | 1,1 až 1,8 MPa | 550 až 750 K | 2,5 až 5,5 MPa | 2500 až 2800 K | 0,35 až 0,5 MPa | 1200 až 1500 K |
Palivá
Ako palivá sa používajú látky, ktoré sa dobre miešajú so vzduchom a sú schopné v krátkom čase vytvoriť zápalnú zmes. Sú to napríklad: benzín, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený propán-bután (LPG), alkoholy (metanol, etanol). Atraktívnym kandidátom na palivo budúcnosti pre zážihový motor je vodík.
Zápalná zmes
Klasický zážihový motor, ktorých je v prevádzke väčšina, spaľuje homogénnu zmes.
Homogénna zmes je zápalná iba v úzkom rozmedzí okolo stechiometrického pomeru. Stechiometrický pomer je taký, pri ktorom teoreticky dôjde k dokonalému spáleniu a na konci reakcie nezostane navyše žiadna časť látok vstupujúcich do reakcie.
Dôležitým parametrom pre prípravu zmesi je vzájomný podiel paliva a vzduchu vyjadrený súčiniteľom prebytku vzduchu - λ.
Regulácia výkonu
Výkon zážihového motora sa reguluje množstvom zmesi pripadajúcej na jeden pracovný cyklus. Najčastejšie je táto regulácia realizovaná škrtiacou klapkou v nasávacom potrubí.
Vznetový spaľovací motor
Vznetový (spaľovací) motor, niekedy označovaný aj ako Dieselový motor je piestový spaľovací motor, v ktorom sa zmes paliva a vzduchu zapaľuje pôsobením vysokej teploty vzduchu stlačeného v pracovnom priestore motora. Najčastejšie ide o naftový motor (palivom je nafta).
Ku kontaktu paliva so vzduchom dochádza po jeho vstreknutí do spaľovacieho priestoru. Podľa konštrukcie spaľovacieho priestoru a miesta vstreku rozoznávame vznetové motory:
- s priamym vstrekovaním,
- s nepriamym vstrekovaním
Základné parametre cyklu
Údaje platia pre neprepĺňaný motor.
kompresný pomer | tlak na konci kompresie | teplota na konci kompresie | tlak na konci spaľovania | teplota na konci spaľovania | tlak na konci expanzie | teplota na konci expanzie |
15 až 24 | 3,5 až 5 MPa | 850 až 1050 K | 6 až 9 MPa | 1900 až 2200 K | 0,2 až 0,4 MPa | 1000 až 1200 K |
Regulácia výkonu
Výkon vznetového motora sa reguluje množstvom paliva pri približne rovnakom objeme vzduchu na jeden pracovný cyklus.