Tlmiče
Tlmiče sa prejavujú v 4 konkrétnych oblastiach:
BRZDENIE
S tlmičmi v zlom technickom stave sa brzdná dráha predlžuje tým viac, čím viac je cesta poškodená.
DRŽANIE NA CESTE
S tlmičmi v zlom technickom stave vozidlo reaguje nepresne a zaťažuje sa systém pruženia.
OPOTREBOVANIE PNEUMATÍK
Nakoľko sú stále namáhané nežiaducim prítlakom, pracujú v sťažených podmienkach. Ich priľnavosť sa znižuje a opotrebovanie sa zvyšuje.
KOMFORT JAZDY
Posádka vozidla pociťuje pozdĺžne nakláňanie a zakláňanie vozidla pri brzdení a akcelerácii a tiež výrazné nakláňanie vozidla v zákrutách.A to všetko je ešte umocnené neustálym kmitaním.
PRUŽENIE, TLMIČE A PNEUMATIKY: ČO KTO ROBÍ?
Pruženie a tlmiče sa často zamieňajú, tlmič je súčasťou pruženia.
PRUŽENIE - Zohráva úlohu pružnosti a zmierňuje účinky nerovnosti vozovky.
TLMIČE - Musia zvládnuť kmitanie závesu, pričom nesmú klásť odpor normálnej vôli pružín. Absorbujú nadbytočnú energiu vytváranú pružinami, ale aj pneumatikami a obmedzujú kmitanie každého kolesa. Týmto spôsobom zabraňujú prenosom škodlivých vibrácií do kabíny a strate priľnavosti medzi pneumatikami a cestou. Vozidlo riadne sedí na ceste a efekt kolísania je minimalizovaný.
AKO TO FUNGUJE? Pri každom kmitaní závesu:
- Chrómovaná tyč s piestom sa posúva vo valci tlmiča naplnenom olejom.
- Pri pohybe piesta vo valci tlmiča je piest spomaľovaný škrtením oleja cez kalibrované otvory.
- Médium prechádza zo zóny A do zóny B cez ventily C (jedinečný patentovaný systém Peugeot)