Tlmiče

Systém pruženia vozidla pozostáva zo sústavy dielov, ktoré zabezpečujú elastické spojenie medzi kolesami a karosériou. Úlohou tohto spojenia je uchrániť karosériu, ako aj s ňou spojené mechanické časti pred nárazmi spôsobenými nerovnosťami vozovky.

 

Tlmiče sa prejavujú v 4 konkrétnych oblastiach:

BRZDENIE
S tlmičmi v zlom technickom stave sa brzdná dráha predlžuje tým viac, čím viac je cesta poškodená.

 

DRŽANIE NA CESTE
S tlmičmi v zlom technickom stave vozidlo reaguje nepresne a zaťažuje sa systém pruženia.

 

OPOTREBOVANIE PNEUMATÍK
Nakoľko sú stále namáhané nežiaducim prítlakom, pracujú v sťažených podmienkach. Ich priľnavosť sa znižuje a opotrebovanie sa zvyšuje.

 

 

KOMFORT JAZDY
Posádka vozidla pociťuje pozdĺžne nakláňanie a zakláňanie vozidla pri brzdení a akcelerácii a tiež výrazné nakláňanie vozidla v zákrutách.A to všetko je ešte umocnené neustálym kmitaním.

 

PRUŽENIE, TLMIČE A PNEUMATIKY: ČO KTO ROBÍ?

Pruženie a tlmiče sa často zamieňajú, tlmič je súčasťou pruženia.

PRUŽENIE - Zohráva úlohu pružnosti a zmierňuje účinky nerovnosti vozovky.

TLMIČE - Musia zvládnuť kmitanie závesu, pričom nesmú klásť odpor normálnej vôli pružín. Absorbujú nadbytočnú energiu vytváranú pružinami, ale aj pneumatikami a obmedzujú kmitanie každého kolesa. Týmto spôsobom zabraňujú prenosom škodlivých vibrácií do kabíny a strate priľnavosti medzi pneumatikami a cestou. Vozidlo riadne sedí na ceste a efekt kolísania je minimalizovaný.


AKO TO FUNGUJE?

Pri každom kmitaní závesu:
  • Chrómovaná tyč s piestom sa posúva vo valci tlmiča naplnenom olejom.
  • Pri pohybe piesta vo valci tlmiča je piest spomaľovaný škrtením oleja cez kalibrované otvory.
  • Médium prechádza zo zóny A do zóny B cez ventily C (jedinečný patentovaný systém Peugeot)
Tým sa dosiahne efekt tlmenia.