Riadenie
Účel – udržiavať a meniť smer jazdy vozidla
Všetky súčasné automobily sú ovládané natáčaním kolies do zákruty prednou
nápravou.
Väčšina automobilov používa na ovládanie riadenia volant.
Základné pojmy riadenia
Smerová stabilita – schopnosť udržať daný smer jazdy aj pri pôsobení menších
vonkajších síl
Smerová citlivosť – schopnosť zmeny dráhy v určitom časovom okamihu
Nedotáčavosť – pri jazde v zákrutách pôsobia na vozidlo bočné sily, kolesa
sa odchyľujú od pozdĺžnej osi v smere pôsobenia týchto síl, odchýlka predných
kolies je väčšia ako zadných kolies, to vyžaduje pri prechádzaní zákruty väčší
uhol natočenie kolies do zákruty ako je polomer zákruty
Pretáčavosť – odchýlka zadných kolies je väčšia ako predných kolies, to
vyžaduje menšie natočenie kolies do zákruty ako je polomer zákruty
Kontrola vôle v riadení predných kolies
lampou a kontroluje, či nie sú niekde nadmerné vôle
- pre nákladné automobily sa používajú detektory vôli
Kontrola citlivosti riadenia
Na kontrolu sa používajú prístroje, ktoré umožňujú zistiť stredovú aj obojstrannú
necitlivosť riadiaceho ústrojenstva, sú to zariadenia s optickou projekciou, ktoré
sa používajú aj na kontrolu ostatných prvkov riadenia napr. odklonu kolies