Riadenie

Účel – udržiavať a meniť smer jazdy vozidla

Všetky súčasné automobily sú ovládané natáčaním kolies do zákruty prednou

nápravou.

Väčšina automobilov používa na ovládanie riadenia volant.

Základné pojmy riadenia

Smerová stabilita – schopnosť udržať daný smer jazdy aj pri pôsobení menších

vonkajších síl

Smerová citlivosť – schopnosť zmeny dráhy v určitom časovom okamihu

Nedotáčavosť – pri jazde v zákrutách pôsobia na vozidlo bočné sily, kolesa

sa odchyľujú od pozdĺžnej osi v smere pôsobenia týchto síl, odchýlka predných

kolies je väčšia ako zadných kolies, to vyžaduje pri prechádzaní zákruty väčší

uhol natočenie kolies do zákruty ako je polomer zákruty

Pretáčavosť – odchýlka zadných kolies je väčšia ako  predných kolies, to

vyžaduje menšie natočenie kolies do zákruty ako je polomer zákruty

 

Kontrola vôle v riadení predných kolies

-automobil postavíme nad montážnu jamu
- jeden pracovník ručne pohybuje kolesami, druhý je v montážnej jame , svieti

 lampou a kontroluje, či nie sú niekde nadmerné vôle

- pre nákladné automobily sa používajú detektory vôli

Kontrola citlivosti riadenia

Na kontrolu sa používajú prístroje, ktoré umožňujú zistiť stredovú aj obojstrannú

necitlivosť riadiaceho ústrojenstva, sú to zariadenia s optickou projekciou, ktoré

sa používajú aj na kontrolu ostatných prvkov riadenia napr. odklonu kolies