Pruženie
Pruženie ako súbor prvkov vytvára pružné spojenie medzi nápravou a rámom,
karosériou vozidla a nadstavbou.
Všetky prvky majú túto funkciu:
Celkovú hmotnosť vozidla rozdeľujeme na:
1. neodpružené časti – kolesá, nápravy, zavesenie kolies, pruženie a tlmenie
2. odpružené časti – karoséria automobilu vrátane posádky, nákladu, niektoré
časti zavesenia náprav, pruženia, tlmenia
Druhy pruženia – pneumatické
hydropneumatické
hydroelastické
gumovými pružinami
Ako pružiace prvky väčšina súčasných automobilov požíva oceľové pružiny.
Môžu byť:
Údržba a opravy listových pružín
Výhodou listového pruženia je tlmiaci účinok, ktorý vzniká na základe trenia
jednotlivých listov pier o seba. Údržba spočíva v pravidelnom premazávaní
celého pera mazacím tukom s vyšším obsahom grafitu.
Pri údržbe pruženia kontrolujeme:
Postup pri údržbe je nasledovný:
1. Jednotlivé perá očistíme naftou, petrolejom alebo benzínom a okefujeme ich drôtenou kefou
2. Spony pier uvoľníme a odľahčíme ich zdvihnutím vozidla tak, aby voľne visiace kolesá a nápravy odťahovali listy od seba
3.Listy od seba oddelíme a nanesieme na ne konzistentný tuk s grafitom, ak je treba uvoľníme maticu stredného čapu pružiny, ale nesmieme ju celkom odskrutkovať
4. Perá znovu zaťažíme a matice spôn a strmeňov pevne pritiahneme a prekontrolujeme ich pritiahnutie
5. Vytlačený tuk rovnomerne rozotrieme po celom povrchu pier
6. Prekontrolujeme mastenice alebo prívod oleja pri centrálnom mastení čapov pier
Údržba a opravy pruženia špirálovou pružinou
Špirálové pružiny sú najrozšírenejším prvkom pruženia osobných automobilov.
Majú podstatne menší samotlmiaci účinok ako listové pružiny a vyžadujú dokonalé tlmiče.
Údržba pružín nie je praktický žiadna. Je potrebné chrániť pružinu pred koróziou a mechanickým poškodením. Tým dôjde k zmenšeniu prierezu a vzniká nebezpečenstvo prasknutia pružiny. Prasknuté, prípadne unavené pružiny meníme za nové.
Na demontáž a montáž používame univerzálne prípravky a sťahováky pružín.
Údržba a opravy vzduchotlakového pruženia
Základom pružiny je elastický vak z gumy a kordového pletiva.
Základnou podmienkou je dokonalá tesnosť celého rozvodu vzduchu
a utesnenia pružín. Súčasťou údržby je pravidelné odkaľovanie systému,
filtrácie stlačeného vzduchu a v zimnom období ochrana proti zamŕzaniu.
Tiež je potrebné kontrolovať a nastavovať funkciu jednotlivých ovládacích
ventilov.
Poruchy vznikajú taktiež v gumových častiach, tie je potrebné meniť, ale aj
v prívode stlačeného vzduchu alebo netesnosti ventilov.
Gumové pruženie
Využíva veľmi dobré pružiace vlastnosti gumy. Nevyžaduje žiadnu údržbu.
Pri poškodení alebo zostarnutí gumy treba pružiaci prvok vymeniť.