Pruženie

Pruženie ako súbor prvkov vytvára pružné spojenie medzi nápravou a rámom,

karosériou vozidla a nadstavbou.

Všetky prvky majú túto funkciu:

-zabezpečujú dostatočné pohodlie jazdy v automobile
-zaisťujú bezpečné a plynulé ovládanie vozidla
-zaisťujú bezpečné uloženie nákladu

Celkovú hmotnosť vozidla rozdeľujeme na:

1. neodpružené časti – kolesá, nápravy, zavesenie kolies, pruženie a tlmenie

2. odpružené časti – karoséria automobilu vrátane posádky, nákladu, niektoré

    časti zavesenia náprav, pruženia, tlmenia

Druhy pruženia – pneumatické

                             hydropneumatické

                             hydroelastické

                             gumovými pružinami

Ako pružiace prvky väčšina súčasných automobilov požíva oceľové pružiny.

Môžu byť:

-listové
-skrutkové
-torzné

 

Údržba a opravy listových pružín

Výhodou listového pruženia je tlmiaci účinok, ktorý vzniká na základe trenia

jednotlivých listov pier o seba. Údržba spočíva v pravidelnom premazávaní

celého pera mazacím tukom s vyšším obsahom grafitu.

Pri údržbe pruženia kontrolujeme:

-dokonalé upevnenie držiakov pier na ráme
-dostatočné utiahnutie strmeňov pier
-stav jednotlivých listov
-dotiahnutie stredového svorníka
-dotiahnutie spôn, ktoré zaisťujú udržanie tvaru pružiny
 

Postup pri údržbe je  nasledovný:

1. Jednotlivé perá očistíme naftou, petrolejom alebo benzínom a okefujeme ich drôtenou kefou

2. Spony pier uvoľníme a odľahčíme ich zdvihnutím vozidla tak, aby voľne visiace kolesá a nápravy odťahovali listy od seba

3.Listy od seba oddelíme a nanesieme na ne konzistentný tuk s grafitom, ak je treba uvoľníme maticu stredného čapu pružiny, ale nesmieme ju celkom odskrutkovať

4. Perá znovu zaťažíme a matice spôn a strmeňov pevne pritiahneme a prekontrolujeme ich pritiahnutie

5. Vytlačený tuk rovnomerne rozotrieme po celom povrchu pier

6. Prekontrolujeme mastenice alebo prívod oleja pri centrálnom mastení čapov pier

 

Údržba a opravy pruženia špirálovou pružinou

 

Špirálové pružiny sú najrozšírenejším prvkom pruženia osobných automobilov.
Majú podstatne menší samotlmiaci účinok ako listové pružiny a vyžadujú dokonalé tlmiče.
Údržba pružín nie je praktický žiadna. Je potrebné chrániť pružinu pred koróziou a mechanickým poškodením. Tým dôjde k zmenšeniu prierezu a vzniká nebezpečenstvo prasknutia pružiny. Prasknuté, prípadne unavené pružiny meníme za nové.                              
Na demontáž a montáž používame univerzálne prípravky a sťahováky pružín.

 

Údržba a opravy  vzduchotlakového pruženia

Základom pružiny je elastický vak z gumy a kordového pletiva.

Základnou podmienkou je dokonalá tesnosť celého rozvodu vzduchu

a utesnenia pružín. Súčasťou údržby je pravidelné odkaľovanie systému,

filtrácie stlačeného vzduchu a v zimnom období ochrana proti zamŕzaniu.

Tiež je potrebné kontrolovať a nastavovať funkciu jednotlivých ovládacích

ventilov.

Poruchy vznikajú taktiež v gumových častiach, tie je potrebné meniť, ale aj

v prívode stlačeného vzduchu alebo netesnosti ventilov.

 

Gumové pruženie

Využíva veľmi dobré pružiace vlastnosti gumy. Nevyžaduje žiadnu údržbu.

Pri poškodení alebo zostarnutí gumy treba pružiaci prvok vymeniť.