Spojky

Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

  • prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

  1. prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
  2. umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
  3. prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
  4. tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  5. ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením

Princíp: je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)

Spojky podľa konštrukcie:

  1. pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
  2. odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
  3. elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
  4. práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
  5. kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)

 

Podľa spôsobu spojenia:

a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo

b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov

           

Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):

  1. spojkový kotúč (lamela)
  2. prítlačný kotúč
  3. zotrvačník
  4. spojkové obloženie
  5. prítlačné pružiny
  6. vypínací mechanizmus

 

Funkcia hydrodynamickej (kvapalinovej) spojky:

Hydrodynamická spojka je svojim púzdrom pomocou príruby prichytená o zotrvačník motora a skladá sa z hnanej lopatkovej časti, z turbínového kolesa, púzdra a hydraulického oleja. Lopatky hnaného hriadeľa sú pevne spojené s krytom. Na hnanom hriadeli je uložené pomocou drážkovania turbínové koleso.

Činnosť:

  • motor otáča lopatkovým hriadeľom a tak sa hydraulický olej, slúžiaci k prenosu sily rozprúdi a prenáša kinetickú energiu na turbínové koleso. Tým sa poháňa hnací hriadeľ prevodovky.
  • pri rozbiehaní je rozdiel otáčok, preklz medzi lopatkovým hriadeľom a turbínovým kolesom najväčší. Používa sa u veľkých strojov ako rozbehová spojka. Veľmi dobre tlmí kmity od motora a je prakticky neopotrebovateľná. Krútiace momenty môže iba prenášať (s určitým sklzom) ale nie zväčšovať.

 



Viac tu: https://mladymechanik.webnode.sk/okruhy/spojky/

Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

  • prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

  1. prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
  2. umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
  3. prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
  4. tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  5. ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením

Princíp: je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)

Spojky podľa konštrukcie:

  1. pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
  2. odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
  3. elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
  4. práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
  5. kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)

 

Podľa spôsobu spojenia:

a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo

b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov

           

Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):

  1. spojkový kotúč (lamela)
  2. prítlačný kotúč
  3. zotrvačník
  4. spojkové obloženie
  5. prítlačné pružiny
  6. vypínací mechanizmus

 

Funkcia hydrodynamickej (kvapalinovej) spojky:

Hydrodynamická spojka je svojim púzdrom pomocou príruby prichytená o zotrvačník motora a skladá sa z hnanej lopatkovej časti, z turbínového kolesa, púzdra a hydraulického oleja. Lopatky hnaného hriadeľa sú pevne spojené s krytom. Na hnanom hriadeli je uložené pomocou drážkovania turbínové koleso.

Činnosť:

  • motor otáča lopatkovým hriadeľom a tak sa hydraulický olej, slúžiaci k prenosu sily rozprúdi a prenáša kinetickú energiu na turbínové koleso. Tým sa poháňa hnací hriadeľ prevodovky.
  • pri rozbiehaní je rozdiel otáčok, preklz medzi lopatkovým hriadeľom a turbínovým kolesom najväčší. Používa sa u veľkých strojov ako rozbehová spojka. Veľmi dobre tlmí kmity od motora a je prakticky neopotrebovateľná. Krútiace momenty môže iba prenášať (s určitým sklzom) ale nie zväčšovať.

 



Viac tu: https://mladymechanik.webnode.sk/okruhy/spojky/

Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

  • prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

  1. prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
  2. umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
  3. prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
  4. tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  5. ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením

Princíp: je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)

Spojky podľa konštrukcie:

  1. pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
  2. odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
  3. elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
  4. práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
  5. kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)

 

Podľa spôsobu spojenia:

a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo

b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov

           

Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):

  1. spojkový kotúč (lamela)
  2. prítlačný kotúč
  3. zotrvačník
  4. spojkové obloženie
  5. prítlačné pružiny
  6. vypínací mechanizmus

 

Funkcia hydrodynamickej (kvapalinovej) spojky:

Hydrodynamická spojka je svojim púzdrom pomocou príruby prichytená o zotrvačník motora a skladá sa z hnanej lopatkovej časti, z turbínového kolesa, púzdra a hydraulického oleja. Lopatky hnaného hriadeľa sú pevne spojené s krytom. Na hnanom hriadeli je uložené pomocou drážkovania turbínové koleso.

Činnosť:

  • motor otáča lopatkovým hriadeľom a tak sa hydraulický olej, slúžiaci k prenosu sily rozprúdi a prenáša kinetickú energiu na turbínové koleso. Tým sa poháňa hnací hriadeľ prevodovky.
  • pri rozbiehaní je rozdiel otáčok, preklz medzi lopatkovým hriadeľom a turbínovým kolesom najväčší. Používa sa u veľkých strojov ako rozbehová spojka. Veľmi dobre tlmí kmity od motora a je prakticky neopotrebovateľná. Krútiace momenty môže iba prenášať (s určitým sklzom) ale nie zväčšovať.

 



Viac tu: https://mladymechanik.webnode.sk/okruhy/spojky/

Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou.  Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu

    prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú  spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.

Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.

Musí plniť tieto úlohy

 - prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
 -   umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
 -   prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
 -  tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
  - ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením

Princíp:

je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)

Spojky podľa konštrukcie:

    -pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
    -odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
    -elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
    -práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
    -kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)

 

Podľa spôsobu spojenia:

a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo

b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov

           

Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):

    -spojkový kotúč (lamela)
    -prítlačný kotúč
    -zotrvačník
    -spojkové obloženie
    -prítlačné pružiny
    -vypínací mechanizmus