Spojky
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou. Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu
- prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Princíp: je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)
Spojky podľa konštrukcie:
- pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
- odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
- elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
- práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
- kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)
Podľa spôsobu spojenia:
a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo
b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov
Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):
- spojkový kotúč (lamela)
- prítlačný kotúč
- zotrvačník
- spojkové obloženie
- prítlačné pružiny
- vypínací mechanizmus
Funkcia hydrodynamickej (kvapalinovej) spojky:
Hydrodynamická spojka je svojim púzdrom pomocou príruby prichytená o zotrvačník motora a skladá sa z hnanej lopatkovej časti, z turbínového kolesa, púzdra a hydraulického oleja. Lopatky hnaného hriadeľa sú pevne spojené s krytom. Na hnanom hriadeli je uložené pomocou drážkovania turbínové koleso.
Činnosť:
- motor otáča lopatkovým hriadeľom a tak sa hydraulický olej, slúžiaci k prenosu sily rozprúdi a prenáša kinetickú energiu na turbínové koleso. Tým sa poháňa hnací hriadeľ prevodovky.
- pri rozbiehaní je rozdiel otáčok, preklz medzi lopatkovým hriadeľom a turbínovým kolesom najväčší. Používa sa u veľkých strojov ako rozbehová spojka. Veľmi dobre tlmí kmity od motora a je prakticky neopotrebovateľná. Krútiace momenty môže iba prenášať (s určitým sklzom) ale nie zväčšovať.
Viac tu: https://mladymechanik.webnode.sk/okruhy/spojky/
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou. Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu
- prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Princíp: je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)
Spojky podľa konštrukcie:
- pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
- odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
- elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
- práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
- kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)
Podľa spôsobu spojenia:
a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo
b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov
Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):
- spojkový kotúč (lamela)
- prítlačný kotúč
- zotrvačník
- spojkové obloženie
- prítlačné pružiny
- vypínací mechanizmus
Funkcia hydrodynamickej (kvapalinovej) spojky:
Hydrodynamická spojka je svojim púzdrom pomocou príruby prichytená o zotrvačník motora a skladá sa z hnanej lopatkovej časti, z turbínového kolesa, púzdra a hydraulického oleja. Lopatky hnaného hriadeľa sú pevne spojené s krytom. Na hnanom hriadeli je uložené pomocou drážkovania turbínové koleso.
Činnosť:
- motor otáča lopatkovým hriadeľom a tak sa hydraulický olej, slúžiaci k prenosu sily rozprúdi a prenáša kinetickú energiu na turbínové koleso. Tým sa poháňa hnací hriadeľ prevodovky.
- pri rozbiehaní je rozdiel otáčok, preklz medzi lopatkovým hriadeľom a turbínovým kolesom najväčší. Používa sa u veľkých strojov ako rozbehová spojka. Veľmi dobre tlmí kmity od motora a je prakticky neopotrebovateľná. Krútiace momenty môže iba prenášať (s určitým sklzom) ale nie zväčšovať.
Viac tu: https://mladymechanik.webnode.sk/okruhy/spojky/
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou. Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu
- prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Princíp: je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)
Spojky podľa konštrukcie:
- pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
- odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
- elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
- práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
- kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)
Podľa spôsobu spojenia:
a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo
b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov
Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):
- spojkový kotúč (lamela)
- prítlačný kotúč
- zotrvačník
- spojkové obloženie
- prítlačné pružiny
- vypínací mechanizmus
Funkcia hydrodynamickej (kvapalinovej) spojky:
Hydrodynamická spojka je svojim púzdrom pomocou príruby prichytená o zotrvačník motora a skladá sa z hnanej lopatkovej časti, z turbínového kolesa, púzdra a hydraulického oleja. Lopatky hnaného hriadeľa sú pevne spojené s krytom. Na hnanom hriadeli je uložené pomocou drážkovania turbínové koleso.
Činnosť:
- motor otáča lopatkovým hriadeľom a tak sa hydraulický olej, slúžiaci k prenosu sily rozprúdi a prenáša kinetickú energiu na turbínové koleso. Tým sa poháňa hnací hriadeľ prevodovky.
- pri rozbiehaní je rozdiel otáčok, preklz medzi lopatkovým hriadeľom a turbínovým kolesom najväčší. Používa sa u veľkých strojov ako rozbehová spojka. Veľmi dobre tlmí kmity od motora a je prakticky neopotrebovateľná. Krútiace momenty môže iba prenášať (s určitým sklzom) ale nie zväčšovať.
Viac tu: https://mladymechanik.webnode.sk/okruhy/spojky/
Spojka – je súčasťou prevodového mechanizmu a umiestňuje sa medzi motorom a prevodovkou. Prenáša Mk motora na ďalšie časti prevodového mechanizmu
prevodové ústrojenstvo, ktorého základne dve časti, časť hnacia a hnaná, sú spolu silovo spojené, môžu však byť vodičom vozidla alebo samočinne rozpájané.
Spojka automobilu je umiestnená ako rozpojiteľný dielec medzi motorom a prevodovkou.
Musí plniť tieto úlohy
- prenášať krútiaci moment motora k prevodovke
- umožniť pomocou preklzu mäkké a netrhavé rozbiehanie
- prerušenie krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou
- tlmenie torzného kmitania hlavne pri voľnobehu
- ochrana motora a ďalších dielov slúžiacich k prenosu krútiaceho momentu pred preťažením
Princíp:
je v tom, že na koncoch hnacieho i hnaného hriadeľa sú kotúče. Keď automobil je v pohybe, oba kotúče sú pritlačené k sebe silnou pružinou a trenie medzi kotúčmi umožňuje, aby sa oba hriadele otáčali spoločne. Keď kotúče od seba oddelíme, spojenie prerušíme(St. uč. str. 124)
Spojky podľa konštrukcie:
-pružinové – hnacia a hnaná časť sú pritláčané pružinou
-odstredivé – hnacia a hnaná časť sú k sebe pritláčané odstredivou silou
-elektromagnetické – prítlačnú silu vytvára elektromagnet
-práškové – elektromagnetické – spojenie hnacej a hnanej časti vznikne privedením el. prúdu s následným zmagnetizovaním práškovej náplne (pohyb sa prenáša jemným feromagnetickým práškom, umiestneným v elektromagnetickom poli)
-kvapalinové – krútiaci moment sa prenáša prúdom obiehajúcej kvapaliny (využívajú sa hydrodynamické vlastnosti kvapaliny)
Podľa spôsobu spojenia:
a) pevné – spájajú obidva hriadele trvalo
b) výsuvné – umožňujú dlhodobé alebo krátkodobé spojenie hriadeľov
Hl. časti jednokotúčovej mechanickej spojky(trecia pružinová):
-spojkový kotúč (lamela)
-prítlačný kotúč
-zotrvačník
-spojkové obloženie
-prítlačné pružiny
-vypínací mechanizmus