Rozdelenie prevodov



Mechanické prevody slúžia na prenášanie otáčavého pohybu a mechanickej energie z hnacieho hriadeľa na hnaný hriadeľ.


Prevody rozdeľujeme na:

1. priame

2. nepriame


Ak sa obvodová sila prenáša bezprostredne z jedného kolesa na druhé, hovoríme oprevodoch priamych. Pri nepriamych prevodoch sa na uskutočnenie prevodu použije nejaký medzičlánok.



Podľa prevedenia rozlišujeme prevody:

1. so sklzom

            a) trecími kolesami (priame),

            b) remeňom (nepriame),

            c) lanové (nepriame)

U týchto prevodov nastáva určitý sklz, čo je niekedy výhoda inokedy nevýhoda. Sklz vždy spôsobuje stratu na výkone:


2. bez sklzu (presné):

            a) ozubenými kolesami (priame),

            b) reťazami (nepriame).


Podľa zmeny otáčok rozoznávame prevody:

1.s konštantnými otáčkami

2.s plynulou zmenou otáčok (zmena prevodu aj počas prevádzky):

    a) trecími kolesami,

    b) pomocou špeciálnych variátorov.

 

PREVODOVÝ POMER
Prevodový pomer je pomer otáčok hnacieho hriadeľa ku otáčkam hnaného hriadeľa.