Rozdelenie prevodov
Mechanické prevody slúžia na prenášanie otáčavého pohybu a mechanickej energie z hnacieho hriadeľa na hnaný hriadeľ.
Prevody rozdeľujeme na:
1. priame
2. nepriame
Ak sa obvodová sila prenáša bezprostredne z jedného kolesa na druhé, hovoríme oprevodoch priamych. Pri nepriamych prevodoch sa na uskutočnenie prevodu použije nejaký medzičlánok.
Podľa prevedenia rozlišujeme prevody:
1. so sklzom
a) trecími kolesami (priame),
b) remeňom (nepriame),
c) lanové (nepriame)
U týchto prevodov nastáva určitý sklz, čo je niekedy výhoda inokedy nevýhoda. Sklz vždy spôsobuje stratu na výkone:
2. bez sklzu (presné):
a) ozubenými kolesami (priame),
b) reťazami (nepriame).
Podľa zmeny otáčok rozoznávame prevody:
1.s konštantnými otáčkami
2.s plynulou zmenou otáčok (zmena prevodu aj počas prevádzky):
a) trecími kolesami,
b) pomocou špeciálnych variátorov.
PREVODOVÝ POMER
Prevodový pomer je pomer otáčok hnacieho hriadeľa ku otáčkam hnaného hriadeľa.