Prevodovky
Prevodovky sú vlastne prevody uzatvorené do prevodovej skrine.
Zabezpečujú: 1) Hospodárnosť chodu pri optimálnych otáčkach
2) Zmenu pomeru otáčok motora a hnacích kolies
3) Jazdu za sťažených podmienok ( do kopca)
Ďalej umožňujú: 1) Zaradiť neutrál na ľubovoľne dlhý čas
2) Zaradiť spätný chod
3) Brzdiť motorom
Prevodovky so stupňovitou zmenou prevodového pomeru podľa počtu hriadeľov delíme na:
- Dvojhriadeľové
![](https://e6d64baeca.cbaul-cdnwnd.com/c951b199d73d35ab3b638465b90abbb6/200000370-147de147e0/pre1.jpg)
2) Trojhriadeľová prevodovka – s dvojitými prevodmi
Podľa spôsobu zaraďovania prevodových stupňov:
1) S priamym zaraďovaním silou vodiča
2) S nepriamym zaradením vodičom s pomocným zariadením
3) Automatické zaraďovanie
Podľa synchronizácie: 1) Nesynchronizované prevodovky – pri preraďovaní prevodových stupňov je
potrebné medziplynom vyrovnávať otáčky hnacieho a hnaného hriadeľa
2) Synchronizované prevodovky – zabraňujú nárazom pri preraďovaní
stupňov tým, že sa vyrovnávajú rýchlosti spájaných častí trením pomocou
synchronizačnej spojky.
![](https://e6d64baeca.cbaul-cdnwnd.com/c951b199d73d35ab3b638465b90abbb6/200000372-8c2618c263/DSG.jpg)