Iné konštrukcie spaľovacích motorov

 

Wankelov motor

 

Wankelov motor, niekedy nazývaný aj rotačný motor, je typ spaľovacieho motora s rotačným piestom, ktorý premieňa tlak na rotačný pohyb. Tento typ motora prináša mnoho výhod. Na rozdiel od klasického piestového spaľovacieho motora sa všetky diely Wankelovho motora sa otáčajú v jednom smere.

 

Vo Wankelovom motore prebiehajú štyry cykly spaľovacieho procesu v priestore medzi rotorom a vnútrom krytu motora. V miestach, kde sa stretáva rotujúci piest s vnútorným plášťom krytu motora sa nachádza tesnenie, ktoré zabezpečuje, že medzi rotorom a plášťom vzniknú tri izolované priestory.

Zmes vzduchu a benzínu sa nasáva kanálom a po stlačení sa zapáli iskrou zapaľovacej sviečky. Po expanzii a vykonaní práce sa spaliny odvádzajú do výfukového potrubia. Vnútro piestu je chladené olejom, skriňa a veko motora sú chladené vodou.

Vo všetkých troch komorách prebieha štvortaktný spaľovací cyklus postupne, a to:

  1. sanie vzduchu a paliva

  2. kompresia a zážih

  3. expanzia a výfuk

 

Wankelov motor a jeho výhody:

  • oveľa vyšší pomer výkonu k hmotnosti ako piestový motor

  • kompaktnosť (približne jedna tretina veľkosti piestového motora)

  • žiadne vratné časti

  • je schopný dosiahnuť vyššie otáčky za minútu ako piestový motor

  • nevytvára takmer žiadne vibrácie

  • motor obsahuje menej častí, jeho výroba je teda lacnejšia

  • v niektorých Wankelových motoroch zostáva olej nekontaminovaný spaľovacím procesom

  • motory sú oveľa ľahšie a jednoduchšie, pretože obsahujú menej pohyblivých častí

  • práca ventilov sa vykonáva pomocou jednoduchých zvodov vložených do steny bloku rotora

Wankelov motor má vyššie spomenuté výhody, ktoré umožnili jeho nasadenie v automobiloch, motocykloch, pretekárskych automobiloch, lietadlách, motokárach, snežných skútroch a podobne.

Wankelov motor a jeho životnosť:

Prvé motory mali vysoký výskyt strát na tesnosti medzi rotorom a vnútorným plášťom krytu motora. Tieto motory potrebovali pretesniť neraz už po 30 000 km. Dnešné Wankelové motory od Mazdy potrebujú pretesniť po 80 000 km až 140 000 km. Pokiaľ majiteľ motor po určitom nájazde km nepretesnil, následovala strata kompresie, ktorá sa prejavovala ťažkými studenými štartmi a nakoniec sa motor nedal naštartovať vôbec.

 

Wankelov motor