Mastiaca sústava
Funkcia – vytvorenie tenkého olejového filmu na trecích plochách tak, aby sa pohyb súčiastok uskutočnil ako kvapalinové trenie
Základné úlohy
Druhy mastenia
1.Mastnou zmesou
2.Tlakové mastenie
Funkcia jednotlivých častí mastiacej sústavy
Čističe oleja – slúžia na zachytávanie nečistôt
- vyrábajú sa ako poloprietokové alebo plnoprietokové
Olejové čerpadlo – zabezpečuje potrebné množstvo oleja
-najčastejšie sa používa zubové čerpadlo
Dopĺňanie a výmena oleja
Ak olej dopĺňame v motore, musíme stav oleja skontrolovať pred spustením motora, ktorý bol dlhší čas v pokoji alebo aspoň 15 – 20 min. po zastavení motora.
Zásady správnej výmeny oleja:
- motor musí byť mastený bez opotrebovania
- teplo musí byť odvádzané z konštrukčných častí motora, hlavne z piestov
- spaľovací priestor musí byť utesnený
- zvyšky vznikajúce pri spaľovaní musia byť uvoľnené a musia plávať
Výmena oleja nie je potrebná ak:
- sa viskozita a index viskozity nezmenili
- sa nevyskytuje oxidácia oleja
- znečistenie sa pohybuje len v rámci určitej tolerancie
- opotrebované kovy vykazujú len minimálne opotrebovanie
Intervaly výmeny oleja
Zásadne sa musia dodržať intervaly výmeny predpísané výrobcom motorového oleja, resp. výrobcom motorového vozidla.
Skrátené intervaly výmeny, sa musia vykonať vtedy, keď sa motorové vozidlá používali vo veľmi sťažených podmienkach.
Sťažené podmienky:
- častejšie a dlhšie trvajúca prevádzka pri plnom zaťažení
- jazda s prívesom
- jazda na krátke vzdialenosti
- veľmi nevýhodné klimatické podmienky
Dĺžka intervalov závisí od:
- konštrukcie motora
- obiehaného množstva oleja
- teploty oleja
- spotreby oleja
-dopĺňaného množstva
Kontrola odvetrania vozidla
Pri výmene oleja zároveň aj kontrolujme, či nie je upchaté odvetrávacie sitko motora.
Údržba spočíva v jeho prepláchnutí benzínom.
Zhruba po 40 – 50 000km by sa mal vymeniť regulačný ventil.
Mastenie podvozku
Väčšina dnešných automobilov má pohyblivé sspoje podvozku vybavené samomastiacimi puzdrami, ktoré nevyžadujú mastenie.
Po opotrebení samomastiacich puzdier sa tieto musia vždy vymeniť.
Nie je dovolené brúsiť puzdra.
Okrem tohto druhu mastenia treba občas mastiť rôzne miesta z tlakovej mastenice.
Prehľad porúch olejového obehu
1.Nerosvietilo sa kontrolné svetlo po zapnutí zapaľovania
2.Pri spúšťaní motora kontrolné svetlo nezhasína
3.Kontrolné svetlo nezhasína ani po pridaní plynu
4.Pri všetkých otáčkach je tlak oleja nedostatočný
5.Nedostatočný tlak oleja v nízkych otáčkach
6.Príliš vysoký tlak oleja v otáčkach vyšších ako 2 000ot/min