Kolesa a pneumatiky

Nesú automobil a zároveň prostredníctvom, spravidla predných kolies sa mení

smer jazdy automobilu. Sú posledným článkom hnacieho mechanizmu vozidla

a premieňajú hnaciu silu na posuvnú silu.

V praktickej prevádzke sa vyskytujú najčastejšie tieto poruchy:

-zámena za iný rozmer kolesa alebo pneumatiky
-použitie prelisovaných kolies
-akékoľvek tvarové deformácie kolies
-nedotiahnuté matice alebo skrutky kolies
-jazda bez puklíc kolies

Pneumatiky, hustenie pneumatík

Pneumatiky musia byť vždy riadne nahustené na tlak predpísaný výrobcom.

Hodnota tlaku a stavu pneumatiky sa uvádza pre nezaťažené vozidlo a závisí

od zaťaženia nápravy a konštrukcií pneumatík.

 

Pri hustení pneumatík môžu vzniknúť tieto varianty:

a) rozdielne hustenie prednej a zadnej pneumatiky

b) rozdielne hustenie radiálnej a diagonálnej pneumatiky

c) rozdielne hustenie rovnakej pneumatiky na dvoch typoch vozidiel

 

Nesprávne opotrebovanie pneumatík a ich príčiny

 

•väčšie opotrebovanie na oboch stranách behúňa - nízky tlak hustenia

•väčšie opotrebovanie v strede behúňa po celom obvode –vysoký tlak hustenia

•výmole na profile behúňa – statická a dynamická nevyváženosť kolies

•výmole uprostred profilu pneumatiky – statická nevyváženosť kolies

•opotrebovanie má formu vyštrbených pílových zubov – preťaženie vozidla

•otrapy na jednej profilovej strane predných kolies –zlé nastavenie zbiehavosti

•nárazová puklina na vnútornej stavbe pneumatiky –nárazy do predmetov

•jednostranne ojazdený behúň – zlé nastavenie odklonu kolesa,  zbiehavosti

 

Demontáž a montáž pneumatík, zásady

• musí sa pracovať na čistej podlahe
• nesmú sa používať kladivá
• môžu sa montovať len plášte, vložky, ktoré vyhovujú typom a rozmermi
• plášte a vložky musia byť čisté, ráfiky sa musia očistiť od hrdze
• pri montáži použitých pneumatík sa vyberajú plášte s rovnako ojazdeným

       behúňom

• po očistení ráfika od hrdze sa ráfik natrie zmesou z grafitu, nechá sa    uschnúť
• okraje ráfika nesmú byť poškodené a ráfiky nesmú hádzať

 

Postup pri oprave bezdušových pneumatík

•najprv sa z behúňa pneumatiky odstráni cudzie teleso
•mierkou sa zistí priemer prerezaného otvoru
•otvor sa vyčistí ryhovaným tŕňom a zdrsní sa
•do očisteného a zdrsneného otvoru sa lisom vtlačí pasta
•osadeným tŕňom s tupým koncom sa do otvoru zatlačí čapík, ktorý sa
• odreže asi 2 až 3 mm nad povrchom pneumatiky