Kolesa a pneumatiky
Nesú automobil a zároveň prostredníctvom, spravidla predných kolies sa mení
smer jazdy automobilu. Sú posledným článkom hnacieho mechanizmu vozidla
a premieňajú hnaciu silu na posuvnú silu.
V praktickej prevádzke sa vyskytujú najčastejšie tieto poruchy:
Pneumatiky, hustenie pneumatík
Pneumatiky musia byť vždy riadne nahustené na tlak predpísaný výrobcom.
Hodnota tlaku a stavu pneumatiky sa uvádza pre nezaťažené vozidlo a závisí
od zaťaženia nápravy a konštrukcií pneumatík.
Pri hustení pneumatík môžu vzniknúť tieto varianty:
a) rozdielne hustenie prednej a zadnej pneumatiky
b) rozdielne hustenie radiálnej a diagonálnej pneumatiky
c) rozdielne hustenie rovnakej pneumatiky na dvoch typoch vozidiel
Nesprávne opotrebovanie pneumatík a ich príčiny
•väčšie opotrebovanie na oboch stranách behúňa - nízky tlak hustenia
•väčšie opotrebovanie v strede behúňa po celom obvode –vysoký tlak hustenia
•výmole na profile behúňa – statická a dynamická nevyváženosť kolies
•výmole uprostred profilu pneumatiky – statická nevyváženosť kolies
•opotrebovanie má formu vyštrbených pílových zubov – preťaženie vozidla
•otrapy na jednej profilovej strane predných kolies –zlé nastavenie zbiehavosti
•nárazová puklina na vnútornej stavbe pneumatiky –nárazy do predmetov
•jednostranne ojazdený behúň – zlé nastavenie odklonu kolesa, zbiehavosti
Demontáž a montáž pneumatík, zásady
behúňom
Postup pri oprave bezdušových pneumatík