Geometria riadenia

Geometria zohráva dôležitú úlohu a to hlavne z hľadiska manipulačných vlastností vozidla.

Geometria vášho vozidla je nastavená správne, ak je:

  • správna smerová stabilita – je to schopnosť vozidla zotrvať v jazde priamo bez odklonenia na hociktorú stranu,

  • návratnosť volantu – po otočení sa volant vráti späť do polohy „rovno dopredu“ .

Poznáme tri hlavné uhly nastavenia kolies, ktoré nám určujú ako má byť každé koleso umiestnené vzhľadom na vozidlo alebo voči vozovke. Ide o zbiehavosť nápravy, príklon alebo záklon osi riadiaceho čapu.

 

 

 

Odklon kolesa γ

Odklon kolesa je uhlom odklonu strednej roviny kolesa od zvislice. Odklon kolesa môže byť v statickej polohe pozitívny aj negatívny. V prípade niektorých konštrukcii náprav sa mení pri prepružení od pozitívneho odklonu k negatívnemu, čo je z hľadiska jazdnej stability nevhodný stav.

Príklon čapu riadenia δ

Príklon čapu riadenia je uhol, ktorý zviera os otáčania s pozdĺžnou rovinou kolmou na podložku. Príklon čapu riadenia pôsobí spoločne s odklonom kolesa na udržovanie priameho smeru jazdy, znižovanie ovládacej sily a ovplyvňuje polomer otáčania vozidla.

 

Záklon čapu riadenia τ

Záklon čapu riadenia je uhol, ktorý zviera os otáčania s priečnou rovinou kolmou na podložku. U vozidiel s predným pohonom je záklon blízky nule, pri pohone vozidla zadnou nápravou býva záklon niekoľko stupňov.

 

Tie ovplyvňujú riadenie vozidla, komfort jazdy, mechanické opotrebovanie a opotrebovanie pneumatík ako aj spotrebu paliva. Správne nastavenie geometrie vo veľkej miere ovplyvňuje ovládateľnosť vozidla a jeho jazdné vlastnosti.

Každé vozidlo má vlastné hodnoty geometrie, ktoré sú odporúčané jeho výrobcom. Ak máme správne nastavenú geometriu kolies, predchádzame tomu, že vozidlo sa nevytáča do strán. Základom, ktorý je potrebné vedieť je, že kolesá vozidla sa pri prejazde zákrutou nemajú šmýkať, ale majú sa odvaľovať.