Chladiaca sústava
Chladiaci systém motora ma za úlohu odvádzať prebytočné teplo, ktoré vzniklo počas spaľovacieho procesu a prenieslo sa na jednotlivé časti motora a do motorového oleja. Chladenie chráni motor a jeho komponenty pred prehriatím a zabezpečuje stabilnú prevádzkovú teplotu motora.
Chladiaci systém musí mať:
-
nízku hmotnosť
-
vysoký chladiaci výkon
-
nízku spotrebu energie
-
dobrý prestup tepla
Chladiaci systém podľa spôsobu chladenia:
1. Chladenie vzduchom
Teplo z motora sa odvádza pomocou prúdiaceho vzduchu. Aby bolo chladenie dostatočné, je potrebné aby motor a jeho komponenty mali čo najväčšiu dotykovú plochu so vzduchom.
Podľa spôsobu akým prúdi vzduch, rozdelujeme chladenie vzduchom na:
-
náporové chladenie vzduchom, ktoré vzniká pri jazde (používa sa najmä pri motochykloch)
-
nútené chladenie, ktoré sa používa pri automobilových motoroch
Prúd vzduchu sa vytvára ventilátorom, ktorý je poháňaný klínovým remeňom. U mnohých vzduchom chladených motoroch, je problém zabezpečiť dokonalú reguláciu tepla. Preto sú tieto motory v zimnom období prechladzované a v letnom sa zasa prehrievajú.
Výhody:
-
jednoduchá konštrukcia
-
nižšia hmotnosť
-
vysoká spoľahlivosť
-
motor rýchlejšie dosiahne prevádzkovú teplotu
Nevýhody:
-
nerovnomerné tepelné zaťaženie jednotlivých častí motora
-
vyššia teplota motora a jeho komponentov
-
vyššia hlučnosť motora
-
nižší výkon motora, kvôli ventilátoru, ktorý je poháňaný cez klinový remeň
2. Chladenie kvapalinou
Teplo je odvádzané vďaka chladiacej kvapaline, ktorá ho následne odvedie do vzduchu. Hlava a valce májú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť a ten je vyplnený chladiacou kvapalinou. Táto kvapalina po ohriatí prúdi do chladiča, kde sa ochladí prúdiacim vzduchom a opäť sa vráti do plášťa. Ako chladiaca kvapalina sa používa destilovaná voda (v lete) alebo nemrznúca zmes (v zime).
Tento chladiaci systém sa skladá z:
-
čerpadlo chladiacej kvapaliny
-
chladič
-
termostat
-
ventilátor
-
tepelný snímač a snímač teploty
-
radiátor kúrenia
-
vyrovnávacia nádobka